Aceste randuri vor sa te avertizeze asupra unor riscuri, pe care le poti evita usor, cand cauti specialisti in marketing. Foloseste ghidul gratuit pe care il poti gasi aici, si care iti explica simplu pasii care sa-ti asigure alegerea potrivita, folosind intrebari si criterii clare.

Mesajul recent al unui voluntar entuziast in domeniul promovarii – indeosebi creatie grafica – a generat o serie de reactii in lant, din partea unor oameni de marketing, aflati in linia a doua, ca vizibilitate, insa pe linia frontului, din punct de vedere al eforturilor.

Piata serviciilor de marketing este dominata de agentii de publicitate, PR sau media cu portofolii impresionante de clienti cu dare de mana – companii multinationale, transnationale sau de-a dreptul… cosmice.

Clientii mici par debusolati, pe de o parte fiindca se tem ca vor fi mereu neglijati, agentiile acordand prioritate clientilor puternici, cu bugete de zeci de ori mai mari, si pe de alta parte pentru ca serviciile au – prin urmare – costuri piperate.

Mai mult, deseori firmele mici accepta campanii indoielnice, pentru ca li se dicteaza solutii de la inaltimea notorietatii unor premii de creativitate, fara vreo legatura cu impactul real al mesajelor de promovare asupra publicului tinta vizat (“stim mai bine, avem premiul Tatatare”).

Cu alte cuvinte, pentru ca lucrezi cu agentia “Ceamaitare”, accepti propunerea lor de banner, spot Tv sau eveniment, doar pentru ca agentia a luat premii, indiferent daca potentialii clienti reactioneaza sau nu la campania ta de promovare.

Risti sa cheltui banii castigati cu efort pe campanii care sa produca doar costuri de productie, fara sa genereze venituri suficiente, care sa acopere macar investitia in serviciile pretioase oferite de “Ceamaitare” agentie de publicitate, PR si media.

Mai mult, chiar in sanul unei astfel de agentii, deseori se duc lupte sangeroase de afirmare, intre voluntari care muncesc precum robii si sefuleti care isi asuma meritele, piratand munca robilor, laudandu-se cu ea si incasand si banii cuveniti ca rasplata de la clienti.

In unele cazuri, astfel de sefuleti s-au permanentizat din 1990 incoace ca adevarati monstri sacri (Jabba the Hutt?), dand lectii Tv oricui vrea sa-i asculte, desi s-au afirmat pe o piata goala, unde au facut legea si inca o fac, fara sa creasca si sa rodeasca la umbra lor ceva, de 25 de ani.

Datorita puterii Internetului de raspandire rapida (virala) a informatiei (mai ales video), apar si voci care se revolta impotriva unei astfel de dominatii, se afirma rebeli cu vocatie, fiind luati in seama (contractati) chiar si de Presedintie. Mai urmeaza?

Cu siguranta, oamenii de afaceri au devenit mult mai atenti cu felul in care investesc ceea ce castiga, inclusiv atunci cand vine vorba de promovare. Totusi, inca predomina mesajele vanitoase, clipurile publicitare lipsite de valoare comerciala concreta, fara impact masurabil.

Poti vedea inca destule panouri cu putin text, care spun mai nimic, confuze in ceea ce priveste serviciile sau marfa pe care vor s-o vanda. Abunda emailurile fara legatura cu interesele destinatarilor unor astfel de mesaje.

Titlurile ziarelor au rareori legatura cu continutul, obiectivul principal fiind doar acela de a soca, de a atrage atentia, de a smulge o privire sau un clic… lasate apoi in suspensie. Pentru a gasi informatii utile, parca ai de cautat printr-o jungla tot mai deasa.

Tine minte: scopul unei reclame este acela de a vinde ceva util.

Daca vinzi doar cu scopul de a incasa bani, ti se va duce vestea si lumea te va ocoli. Utilitatea este apreciata. Promoveaza beneficiile pe care le oferi. Masoara efectele campaniilor tale de promovare.

Daca clientii agentiilor renunta la o bucatica de ego (brand) pentru a oferi satisfactie (incantare) beneficiarilor, atunci si agentiile colosale vor fi obligate sa livreze rezultate, dincolo de premiile si laudele obtinute pe baza muncii unor sclavi exploatati nemilos.

Piratarea este primejdioasa. Este tot mai greu pentru un creativ sa fie original, cand apar atatea idei in fiecare zi. Odata prins, hotul sufera si rusinea, plateste si daunele. Din pacate, mai sufera si clientul pe care l-a amagit si care a folosit copia, crezand ca a beneficiat de ceva unic, personalizat.

Alege cu grija cu cine faci marketing. Asigura-te contractual ca primesti servicii cu valoare de unicat, anume croite pentru tine. Evita surprizele neplacute. Cere rezultate masurabile, dincolo de efecte amagitoare asupra ego-ului: degeaba ai reach sau awareness coplesitor, daca vanzarile cresc microscopic!

*Aceste randuri au la baza mai multe experiente personale la seminarii, conferinte si alte evenimente, care au avut printre lectori diversi oameni (cunoscuti) de marketing. Unii, bravo lor, au prezentat cazuri concrete – cat au investit pentru clienti (site-uri de anunturi) si cu ce impact. Altii au facut pe desteptii…

** Referirea la simpaticul Jabba the Hutt NU are legatura cu aspectul fizic sau eventuala porecla a vreunui publicitar (ar fi culmea!). Pur si simplu, pe scurt, Jabba the Hutt era un personaj din Star Wars care a raposat cu limba scoasa. A fost strans de gat cu lantul unei sclave, care dansa pentru el… si era, de fapt, printesa (Leia)!