Revenire la tema strategiilor de marketing inbound si outbound: recapituleaza putin ce inseamna fiecare:

– strategiile inbound se refera la acele strategii, metode si instrumente care sint orientate spre interior, concentrandu-se asupra firmei si imaginii tale, asa cum doresti sa te oglindesti in ochii potentialilor cumparatori.

– strategiile outbound comunica spre exterior, in mod unilateral, direct catre publicul tinta, transmitand mesajele prin intermediul canalelor specifice de comunicare.

Ce beneficii si costuri are fiecare categorie de factori? Cum influenteaza randamentul eforturilor si activitatilor de marketing, ca ansamblu? Iata cateva comparatii succinte intre cele doua tipuri de strategii.

Fiecare dintre acestea are beneficii si costuri specifice, iar domeniul in care activeaza firma poate influenta decisiv ponderea sau echilibrul dintre metodele utilizate – adica aplici mai multe metode orientate spre interior sau spre exterior.

In primul rand, pentru ca are cu preponderenta caracter intern, folosind mijloace proprii, marketingul orientat spre interior, asupra propriei tale firme, presupune costuri semnificativ mai mici decat marketingul orientat spre exterior, asupra publicului tinta.

Cu alte cuvinte, strategiile inbound genereaza solicitari de o calitate mai buna, cu costuri mai mici. Problema principala este numarul relativ mic de solicitari noi generate.

Practic, rezultatul metodelor orientate spre interior este ceea ce gasesc cei care ajung la tine atunci cand cauta in categoria ta de produse sau servicii. In era noastra electronica, este ceea ce le apare la rezultatele unei cautari pe Google, sau ceea ce spun cei care au cumparat de la tine pe forumuri sau in pagini specializate in publicarea parerilor de la consumatori (de exemplu, review-uri pentru filme, albume muzicale, hoteluri s.a.m.d.).

Este important sa te asiguri ca prezenta ta astfel descoperita este atragatoare, informativa si inspira incredere. Cat timp vei reusi aceste lucruri, oamenii se vor intoarce la tine, stiind ca pot conta pe tine pentru nevoile, problemele si dorintele lor.

Iar daca vor dori sa cumpere, o vor face tocmai datorita rezultatelor strategiilor tale de marketing menite sa iti deseneze identitatea, concentrandu-se asupra interiorului afacerii tale.

Iata care sint cele mai folosite mijloace specifice strategiilor inbound:

–          Website-uri proprii, cu toata complexitatea lor, grafica si continut (atentie la sectiunea “Despre noi”, de regula cea mai vizitata si mai importanta; atentie la masurarea traficului, etc);

–          SEO – optimizarea pozitiei paginii de Internet in clasamentul motoarelor de cautare (la randul lor, metodele SEO se impart in doua categorii similare inbound/outbound si anume metode SEO aplicabile direct pe pagina si metode in afara paginii – despre asta, in alt articol);

–          Solicitari primite prin e-mail sau telefonic – felul in care sint preluate si administrate, inclusiv urmarirea sau revenirea asupra lor;

–          Prezenta activa in mediile sociale online – publicarea de noutati, raspunsuri la cele mai frecvente intrebari, materiale video, articole de blog, info-grafice, studii de caz, rapoarte sumare, etc;

A doua categorie de strategii iti este, probabil, mai familiara. Reprezinta mijloacele outbound,  traditionale, de promovare, folosite de pe vremea bunicilor. Scopul lor este sa vorbeasca publicului si sa-l convinga ca oferi, prin produsele sau serviciile tale, solutii mai bune decat cele pe care le foloseste la un moment dat.

Cu toate ca sint metode unidirectionale de comunicare, ele functioneaza inca bine si includ o serie de beneficii comparative, fata de strategiile orientate spre interior:

–          Control mai precis asupra continutului mesajului si modului de transmitere a acestuia catre publicul tinta vizat;

–          Viteza mult mai mare cu care mesajul atinge un public mai larg (numar mai mare de solicitari generate, prin comparatie cu metodele inbound);

–          Selectarea mult mai riguroasa a segmentului de public vizat, a nisei de piata, eliminand apriori obstacolele (F.O.C.U.S.);

–          Acces mai bun la instrumente de masurare pentru randamentul mijloacelor folosite, pentru fiecare segment de piata.

Acesti factori maximizeaza eficienta bugetului de marketing alocat promovarii, pentru ca platesti numai pentru ceea ce are probabilitate crescuta sa ajunga la publicul tinta vizat.

Principalul dezavantaj este ca mesajul tau poate fi refuzat unilateral, asa cum un telespectator dezinteresat poate schimba canalul Tv, cand incepe sectiunea de publicitate.

Iata o lista de astfel de mijloace specifice strategiilor de marketing orientate spre exteriorul afacerii:

–          Anunturi publicitare – la Tv, radio, in presa scrisa, pe panouri publicitare s.a.m.d.;

–          Telemarketing – apeluri telefonice initiate “la rece”, din interior spre potentialii clienti;

–          Corespondenta directa – pliante, carti postale, cataloage, fluturasi, brosuri, scrisori de vanzari distribuite unui numar mare de potentiali clienti;

–          Mesaje informative si oferte distribuite prin email catre un numar ridicat de persoane care corespund profilului specific publicului tinta;

–          Targuri si expozitii – participarea cu stand propriu, demonstratii, conferinte si seminarii, evenimente de promovare cu public.

Cel mai bine este sa combini strategii din ambele categorii. Pe de o parte, este extrem de riscant sa contezi numai pe strategiile de marketing inbound, orientate asupra propriei tale activitati, sperand ca un numar suficient de oameni vor apela la serviciile tale, cumparand destul de des si de mult de la tine si recomandandu-te si altora.

Pe de alta parte, nici nu poti sa risti sa te bazezi doar pe strategii outbound, cheltuind sume considerabile pentru a atrage oameni interesati, care, odata ajunsi la tine, sa se sperie ca in zicala “afara-i vopsit gardul, inauntru… leopardul!”.

Prin urmare, secretul consta in alegerea combinatiei ideale a celor doua tipuri, dozand proportiile si frecventele si ajustand cu finete sistemul tau de marketing!