Profilul clientului ideal este in centrul preocuparilor celor mai multi oameni de afaceri. Importanta acestui portret este vitala pentru determinarea corecta a combinatiei eficiente de strategii de marketing care sa fie activate.

profilul clientului idealTotodata, cunoasterea profilului clientului ideal este esentiala si pentru alegerea pietei tinta/nisa, precum si pentru conceperea si potrivirea mesajului de promovare cu nevoile si dorintele clientului ideal.

In cele ce urmeaza, voi descrie o serie de factori care contribuie la desenarea cat mai fidela a portretului clientului ideal, cu cele mai fine trasaturi, usor de identificat, chiar si dintr-o mare de imagini in continua miscare.

Este foarte posibil ca doar o parte dintre aceste intrebari sa fie valabile si pentru clientii tai, insa important este principiul, ideea care sta la baza definirii profilului clientului ideal cu precizie microscopica.

Cel mai important lucru in afaceri este sa stii cine este clientul tau ideal si sa stii cum iti dai seama daca o persoana corespunde profilului. Foloseste ceea ce ti se potriveste si adapteaza sau ajusteaza ceea ce consideri ca ti-ar fi de ajutor, intr-o forma prelucrata.

Asadar, iata ce fac oamenii de afaceri cu experienta pentru a-si defini clientul ideal:

1. Stabilesc dinainte o serie de criterii minime pe care vor sa le indeplineasca orice persoana, pentru a se califica printre clientii lor ideali. Astfel de criterii variaza in functie de domeniile lor de activitate, aria acoperita de afacerile lor, etc.

2. Elaboreaza un sistem de punctaj care sa-i ajute sa clasifice in grupe valorice profilele pe care le realizeaza, folosind punctele acordate in prima etapa, in ordine crescatoare sau descrescatoare, dupa preferinta.

3. Evalueaza fiecare candidat, din punct de vedere al oportunitatii, pe o scala valorica pe care, de exemplu, valoarea maxima este de 10 puncte, acordata celor care se incadreaza in profilul clientului perfect.

4. Combina cele doua punctaje de la etapele 2 si 3 de mai sus, aplica filtrele din etapa 1, urmarind 4 zone cheie, carora le acorda atentie maxima:

– ciclu de achizitie scurt;

– lipsa de solutii alternative;

– bugetul alocat;

– importanta resimtita pentru prioritatea solutiei.

5. Folosind profilul clientului ideal, le este mult mai usor sa decida cum se promoveaza, ce strategii activeaza, ce canale si mijloace folosesc pentru transmiterea mesajului de promovare, optimizandu-si randamentul eforturilor de marketing.

Pot detalia modul de desavarsire a profilului pentru clientul ideal al afacerii tale, daca simti ca ai nevoie de ajutor. De exemplu, iti pot spune ca folosesc 27 de intrebari pentru a desena un portret cat mai fidel si mai realist al clientului ideal pentru serviciile mele de marketing.

Pe de alta parte, poate preferi sa incerci singur sa pui in aplicare metodele folosite de ceilalti si descrise mai sus. Am trecut prin astfel de experiente si stiu ca pot fi costisitoare, atat ca volum de energie, cat si din punct de vedere al costurilor.

Testele si incercarile solitare bazate pe invataminte trase din propriile erori au avantaje si dezavantaje. Cel mai mare avantaj este invatarea, cel mai mare dezavantaj este ca, intre timp, concurentii pot lua un avans impresionant.

Alegerea iti apartine. Important este ca esti informat, iar un om informat este un om prevenit. Orice ai decide, cea mai periculoasa varianta este… sa amani alegerea. Teoria este frumoasa si deosebit de bogata, insa fara actiune raman doar vorbele…