Nu ştiu voi cum sunteţi, dar cred că sunt şanse mari să fi auzit şi voi un “slogan” pe care eu îl trec la marketing profitabil: aproape în fiecare dimineaţă aud strigătul puternic “Fiaaareee veeechi, cumpăăărăăăm!”. Scurt şi la obiect, e un “Titlu” cu care cineva îşi promovează serviciile… şi, din moment ce se transmite din tată în fiu, înseamnă că sloganul funcţionează şi atrage clienţi…

Publicitatea poate fi şi eficientă şi amuzantă. O scurtă pauză poate contribui cu idei creatoare. Aşa că, mi-am luat libertatea să traduc nişte anecdote de pe www.businessballs.com şi să vă destind puţin în cele ce urmează…

Iat-o pe prima:

Acum câţiva ani, un client a angajat un consultant de marketing prin corespondenţă directă (“direct mail”) pentru a lansa o campanie care viza firme cotate la bursă în prima categorie, adică foarte cunoscute şi solide („blue chips”). Consultantul a generat baza de date, furnizată în MSExcel şi a conceput scrisoarea care urma să fie trimisă. Ulterior, clientul şi-a dorit foarte mult să preia controlul asupra campaniei, mai exact să parcurgă etapele de tipărire a scrisorii, de punere a acesteia în plicuri şi de expediere a acestora.

Consultantul a descoperit după câteva săptămâni că un angajat mai „boboc” din departamentul de marketing al clientului a făcut o selecţie în baza de date, schimbând ordinea firmelor ţintite. Numai că, le-a sortat selectând numai prima coloană, cea a denumirilor firmelor, în loc să selecteze toate coloanele. Prin urmare, rezultatul a fost că fiecare scrisoare (cam 500 în total) a fost trimisă la adresa unei alte companii din lista celor vizate.

Interesant a fost că această campanie de corespondenţă directă a avut o rată de răspuns neobişnuit de mare. Atunci când s-au făcut cercetări pentru a descoperi motivele, s-a tras concluzia că un procentaj neobişnuit de mare de scrisori au fost deschise şi citite, aparent din cauza unei tentaţii irezistibile de a citi corespondenţa unei alte firme…

Şi a doua:

Importanţa pregătirii angajaţilor

Un hotel angajează un om pentru curăţenie. Administratorul îi cere să cureţe lifturile şi să dea raportul după ce termină treaba. Când angajatul nu a mai apărut la sfârşitul zilei, administratorul a presupus că, la fel ca mulţi alţii înainte, angajatul a abandonat slujba şi a plecat. Totuşi, după câteva zile, administratorul dă nas în nas cu noul angajat. Tocmai curăţa unul dintre lifturi. „Ei, să nu-mi spui că de atâtea zile cureţi continuu lifturile!”, zice administratorul, acuzator. „Ba da, domnule”, zice angajatul. „E mult de lucru şi încă nu am terminat – vă daţi seama, sunt peste douăzeci de lifturi, câte două la fiecare etaj, iar uneori nici măcar nu sunt la locul lor…”

Te las pe tine să tragi concluziile. Şi, eventual, citeşte şi alte anecdote pe site-ul sursă, pe care îl găseşti şi la linkuri. Toate au “etichete” cu cuvinte cheie, care trimit la tehnici de comunicare şi negociere, inclusiv la instrumente de marketing profitabil.