Iată câteva rețete de promovare desprinse din “Buzz Marketing”, de Mark Hughes.

Referindu-se la rumoare – subiectul cărţii este rumoarea ca strategie de promovare – Mark Hughes scrie că există şase butoane ale rumorii şi le descrie cu lux de amănunte, cu exemple concrete şi le pune el însuşi în practică.

Înainte de a se referi direct la cele şase butoane ale rumorii, autorul trece în revistă patru motive pentru care publicitatea verbală (rumoare, buzz) este mai importantă astăzi decât a fost vreodată:

  1. Aglomeraţia publicitară din mijloacele convenţionale de comunicare (presă scrisă, radio, tv, Internet, panouri, fluturaşi, pliante, SMS, etc.) ajunge la niveluri intolerabile;
  2. Costurile formelor tradiţionale de comunicare sunt în creştere;
  3. Am fost de atâtea ori minţiţi cu publicitatea, încât s-ar părea că unicul mesaj în care mai avem încredere în ziua de azi este cel venit de la oameni obişnuiţi, ca mine şi ca tine;
  4. Tehnologia măreşte viteza de propagare a publicităţii orale.

După cum spune Mark Hughes în cartea sa, pentru a capta atenţia consumatorilor astfel încât să vorbească despre marca ta, produsele sau serviciile tale, există şase butoane ale rumorii, dezvăluite ca un prim secret al marketingului prin publicitate orală (sau rumoare):

  •  Tabuuri (minciuni, umor deocheat, sex)
  •   Neobişnuit
  •   Scandalos
  •   Ilar
  •   Remarcabil
  •   Secrete (atât cele păstrate, cât şi cele dezvăluite)

Ei bine, autorul însuşi scrie despre “secrete”, iar exemplele sale întrunesc ingredientele pe care le prescrie pentru succesul reţetei publicităţii verbale – situaţii neobişnuite, scandaloase, ilare, remarcabile.

Atenţie: toate acestea sunt gândite, planificate şi puse în aplicare cu un scop bine determinat şi anume creşterea vânzărilor şi a profitului, în cadrul unui sistem de mijloace de promovare.

Pentru a completa cele de mai sus, în atingerea scopului este implicită testarea şi măsurarea rezultatelor.

Orice expert adevărat poate emite o recomandare doar în urma unui test valabil, pe un eşantion reprezentativ. Cu alte cuvinte, recomandarea “aşa e bine să se facă” este valabilă dacă testul a fost făcut cu acelaşi public ţintă, în acelaşi domeniu, în acelaşi mediu. Orice schimbare a unei variabile influenţează până la anulare rezultatele testului!

Cu siguranță, cunoscătorii unor rețete ale succesului caută să păstreze aroma cât mai mult timp. Uneori, păstrarea secretului asigură succesul rețetei. Alteori, dezvăluirea face ca beneficiile să se înmulțească exponențial, cu o viteză incredibilă, pentru mult mai mulți oameni.

Informațiile se perimează rapid, mai ales dacă valorificarea lor este lentă. Apar mereu idei și rețete noi, scurtături și inovații, care pot face ca ideea inițială să cadă în desuet. Deocamdată, ingredientele publicității verbale sînt perfect valabile – poate chiar mai mult ca oricând.

Cauți un hotel bun – ceri recomandări de la prieteni, citești recenzii. Vrei să faci un tort excelent – ceri rețete de la experți, recomandări de la cei care au mai făcut. Ține cont de asta și procedează la fel, folosind publicitatea verbală ca mijloc de promovare: oferă publicului tău țintă ocazia să te recomande!