Personalitatile genereaza vanzari, acest lucru este usor de constatat. Gheorghe Hagi, Nadia Comaneci, Ilie Nastase, Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, Kobe Bryant si multi altii apar in campanii de promovare pentru produse sau servicii.

Scriu cu gandul la afisele uriase pe care le-am vazut recent, apartinand Turkish Airlines, care se promoveaza cu ajutorul imaginii lui Messi, alaturata imaginii lui Kobe. Personal, cred ca in Romania Hagi are mai multa priza decat Kobe…

Turkish Airlines are acele ingrediente de marketing care reusesc sa faca diferenta, pentru ca personalitatile care isi alatura imaginea intaresc confirmarile primite prin distinctiile si premiile de cea mai buna linie aeriana, calitate ireprosabila si asa mai departe.

Relatia este una reciproca. Atat personalitatile, cat si firmele care se promoveaza au nevoie de asocieri pozitive. Din acest motiv, apar chiar clauze contractuale ferme, menite sa protejeze imaginea fiecareia dintre parti de eventuale daune venite dinspre cealalta parte.

Inca este proaspat in memorie exemplul lui Lance Armstrong, o legenda prabusita in noroi, care si-a terfelit imaginea, alaturi de cele ale unora dintre sponsorii lui generosi, infuriati si inselati de jalnicul escroc.

In aceeasi masura, orice personalitate, sportiv, artist sau din alt domeniu, are nevoie sa-si protejeze reputatia si sa se asocieze cu firme care se ridica la inaltimea exigentelor de imagine dorite. Pagubele pot fi iremediabile, dincolo de orice suma de bani.

Turkish Airlines se promoveaza de cativa ani buni la cel mai inalt nivel – la propriu. N-am zburat cu ei, insa cred ca si serviciile se ridica la inaltimea campaniilor de promovare. Altfel, s-ar compromite rapid si definitiv.

In aceasta perioada tulbure, o grupare sportiva se zbate in pragul desfiintarii, avand un viitor cel putin nesigur. Ciudat, acest lucru se intampla desi imaginea unor personalitati vinde, iar Oltchim are o echipa de personalitati.

Oltchim - foto digisport

Un astfel de exemplu poate fi o lectie pentru oricine, fie ca este o personalitate, care promoveaza un lant de farmacii, fie ca este un lant de farmacii, care vrea sa-si asocieze imaginea cu un grup de personalitati.

Chiar daca esti o personalitate, daca vrei sa te promovezi, este cazul sa o faci in mod activ. Au trecut anii in care era suficient sa astepti sa vina sponsorii, eventual sa faca si plecaciuni, plini de recunostinta ca le accepti banii pentru a le promova produsele.

Ma amuzam amar anul trecut, cand cineva emitea public ideea stupida a strangerii unui grup de cateva sute de sponsori, pentru a asigura bugetul echipei, timp de un an de zile. Cu alte cuvinte, 2 milioane de Euro, stranse de la sute de oameni? Ce fel de sponsori ar fi aceia, din punct de vedere al reputatiei?

Asemeni unei afaceri, performanta presupune un plan pe termen mai lung de un an. In cazul unei echipe de handbal sau in alt sport, as zice ca minimul ar fi de doi ani. Se definesc obiective intermediare si obiectiv final, si se incheie contracte ferme pentru sportivi.

Cu alte cuvinte, este necesar un plan de actiune care sa inlature incertitudinile si sa transmita un mesaj, sa promoveze o imagine stabila, performanta, care sa atraga sponsori de calibrul Turkish Airlines, de nivelul Ligii Campionilor. Si atunci, nu mai ai nevoie de sute de sponsori…

Revin la posterul cu Kobe si Messi: personalitatile vand. Mesajul pe care il transmit, ma ajuta sa urc cu zambetul pe buze in avionul Turkish Airlines si poate chiar sa platesc ceva mai mult pentru a calatori cu ei, cu prima ocazie.

P.S. Am folosit exemple concrete, fara sa fiu platit sa fac reclama cuiva. Pur si simplu, asta este opinia mea si sint convins ca Hagi alaturi de Messi ar fi vandut mai mult decat Kobe!