O nouă retragere de pe piața românească umple paginile ziarelor și emisiunile de știri, iar eu aduc tema pe teritoriul strategiilor de marketing profitabil. Îmi dau cu părerea ca simplu consumator și observator.

M-am mai referit la felul în care văd eu identitatea unei firme, a unui produs sau a unui pachet de servicii și rămân la părerea că brandul reprezintă un mijloc, nu un scop. Mai precis, un mijloc de marketing profitabil care să genereze solicitări, să ducă la creșterea vânzărilor, câștigarea unei cote suplimentare de piață, profit mai mare.

Știe toată lumea că Nokia se retrage din România, ba chiar se retrage cu o lună mai devreme decât se anunțase inițial. Problema: vânzări (mult) sub așteptări. Eu o văd ca pe o problemă de marketing. Sunt unul dintre cumpărătorii care preferă aparatele de telefon mobil cu clapetă. Până acum doi ani, aveam de unde alege în magazine, ca să nu mai spun online. Numai că prin preferințele mele eu ies din profilul cumpărătorilor majoritari de telefon mobil. Azi, cele mai mari vânzări sunt înregistrate la aparatele de tip smartphone, adică acces rapid online, cu o conexiune cât mai rapidă, aplicații, ecran cât mai mare și mai colorat – cu alte cuvinte, un instrument mult dincolo de simpla funcție de telefon…

Mizând pe încărcătura emoțională specifică majorității cumpărătorilor, producătorii bine înfipți pe piața telefoanelor inteligente au crescut totodată și prețurile unor astfel de aparate, marcând profituri uriașe… și lăsând Nokia (Quadrinero) în urmă, într-un nor de praf (vă recomand imaginile grăitoare din Războiul Stelelor – Phantom Menace, cursa spațială a micuțului Anakin: http://www.youtube.com/watch?v=FUsltuNO6l8).

Și acum, vine retragerea de pe piața de lactate a unei firme care și-a pus produsele sub sloganul ”păstrează gustul dragostei”, mizând pe calitate, preț premium și vânzări anuale de 50 de milioane de Euro (din care a reușit ”doar” 20 de milioane). Dacă vrei să ai vreo șansă, ai nevoie de resurse suplimentare de Forță când te bați cu un producător care ocupă primul loc cu peste 30% din piață și alocă un buget de marketing considerabil mai mare (inclusiv în cercetare și pregătire, înainte de buget TV). Ai nevoie să respecți ceea ce vrea publicul țintă, să potrivești sloganul și mesajul cu piața țintă. Altfel, e mai simplu să-ți recunoști greșeala, în loc să dai vina pe criză și zgârcenia consumatorilor (cum face firma care se retrage)… Pentru că, dacă sunt de vină consumatorii, vei repeta greșeala și numai tu știi câte greșeli încap în bugetul lipsit de orice legătură cu strategiile de marketing profitabil!