Am scris despre greseli – nimic nu este intamplator. “Nu te opri niciodata, nu te intoarce din drum” – asa canta trupa Iris acum… zeci de ani.

Chiar daca gresesti, nu te opri. Invata din greseli (de preferat ar fi sa inveti din greselile altora) si evita-le printr-o pregatire temeinica, printr-un plan detaliat de actiune, prin crearea unor variante de rezerva.

Din pacate, oricat ne-am dori sa scapam de ei, sint inca destui tepari pe piata, care isi vand produsele sau serviciile pretinzand plata in avans si promitand calitate excelenta, livrand in realitate mult sub orice asteptari rezonabile. De exemplu, sa luam ca reper serviciile de emailing, in crestere foarte mare in ultimul an.

Ei bine, probabil ai primit cel putin o data un mesaj nesolicitat prin email. Regulile anti-spam, atat cele nationale, cat si cele internationale, sint destul de dure. Totusi, incalcarea regulilor presupune disconfort pentru cei agresati de o abundenta de mesaje nesolicitate, astfel incat deseori eviti efortul de a reclama agresiunea la autoritati, pentru a impiedica repetarea. Este mult mai simplu sa stergi mesajele nesolicitate, aplicand un filtru.

Cei care primesc astfel de mesaje sint bombardati de atat de multe oferte, incat ajung sa ignore chiar si mesajele de interes, informatiile periodice la care s-au abonat la un moment dat. In capcana agresiva a spammerilor cad si unii furnizori nevinovati de produse sau servicii – fie ca este vorba de pagini de stiri, de magazine de reduceri sau de restaurante cu livrare la domiciliu, care apeleaza la furnizori de servicii de emailing.

Incearca sa cauti online cateva referinte despre firma la care ai de gand sa apelezi, atunci cand vrei sa lansezi o campanie de emailing. Daca este desfasurata profesionist, eviti orice deranj pentru publicul tinta, pentru ca un furnizor serios de astfel de servicii aplica propriile sale criterii de integritate, pentru a-si pastra clientii, baza de date si reputatia.

Poti fi tentat sa alegi in functie de pret, un criteriu atat de la moda in aceasta perioada de criza. Insa atentie, poti face o greseala importanta, daca te bazezi doar pe un pret mic. Sa zicem ca vrei sa trimiti un mesaj prin email catre 100,000 de firme si alegi oferta cea mai ieftina, platind in avans. In ce fel te asiguri ca intermediarul ieftin ales trimite mesajul exclusiv catre firme? Si in ce fel verifici daca trimite, efectiv, la 100,000 de societati comerciale… sau doar la 10,000?

Daca ai facut greseala sa alegi un furnizor dubios, cum iti dai seama? Simplu: masurand. Exista niste repere pentru fiecare domeniu de activitate promovat astfel, o rata de respingere (bounce), de deschidere a mesajului,  de clic (pe linkuri din mesaj) si de inscriere (in cazul in care mesajul tau indeamna publicul sa descarce un material gratuit, prin inscrierea cu o adresa de email).

Orice abatere grosolana de la norma (de exemplu, bounce rate de 0,00% sau 20% este o abatere grosolana) indica faptul ca exista probleme fundamentale de selectie si acuratete a bazei de date folosite (practic, platesti expedierea catre 100,000 de adrese de email, iar mesajul este livrat numai la cel mult 80,000 de adrese, celelalte sint incorecte sau inexistente).

In fine, nu intru mai mult in detalii. Important este sa masori atent orice astfel de campanie si sa inveti din fiecare greseala. Emailingul este in crestere exponentiala ca frecventa de utilizare, printre instrumentele de marketing direct. Este eficient, inclusiv pentru ca are un cost relativ redus de operare (cost per destinatar al mesajului) si o rata excelenta de raspuns (daca stii sa concepi si sa administrezi campania).

Nu renunta la emailing, doar pentru ca primesti cateva raspunsuri suparate de la cei care primesc mesajele, fara sa le fi solicitat. Problema este la furnizorul de servicii de emailing: schimba-l cu alt furnizor, mai serios, chiar daca mai scump.

Nu te opri – asa cum cantau si cei de la Rosu si Negru – doar pentru ca ai intalnit un obstacol sau ai suferit un mic esec. Si daca ai nevoie de ajutor, de o recomandare, este suficient sa scrii un comentariu la acest articol. Bafta, emailingul este un instrument important de marketing profitabil!