Mi-ar fi mult mai usor sa scriu despre marketingul eficient, daca as putea sa-mi dictez articolele. Ti-as impartasi mult mai multe lucruri, majoritatea utile, extrase din experiente combinate, idei actuale si revelatii de moment. Stiu ca unii autori au mereu la indemana un reportofon, insa informatiile spun ca in cel mai scurt timp vom putea dicta computerelor direct… din gand.

Au! Si cand vrem sa pastram pentru noi ceea ce gandim, cum facem? Acesta este viitorul, poate chiar foarte apropiat. Hei, ce stiai despre Facebook, I-Phone sau I-Pad acum 10 ani? Ce inseamna 10 ani in viitor? Banal de aproape, nu crezi?

Zilele acestea, acelasi presedinte a fost suspendat a doua oara. Vuiesc agentiile de stiri. Rezultatele la BAC sunt catastrofale. Vuiesc jurnalele. Neurotehnologia are nevoie de o reusita senzationala pentru a atrage atentia mai mult decat politica. Ramas in urma cu zeci de ani, sistemul educational gafaie in pragul colapsului, insa prea putini sunt preocupati de solutii, majoritatea doar se vaieta.

Am mai scris despre interesul scazut al oamenilor pentru noutate, circumspectia proverbiala fata de produse, servicii sau tehnologii revolutionare. Ti-am promis ca voi evita sa fac trimiteri si sa citez definitii. Ramanand fidel promisiunii, te intreb: de ce atat de putini oameni impartasesc si altora ceea ce descopera gratuit?

De ce patru prieteni stau in jurul unei mese, la o terasa, fara sa-si vorbeasca… fara sa fie suparati… si toti patru, in acelasi timp, butoneaza de zor aparate electronice (tablete, telefoane destepte, ce mai conteaza) cu ajutorul carora comunica, “vorbesc” pe o scara mult mai larga, prin Twitter, Facebook sau alte “conturi” din lumea virtuala?

Eu spun ca tinerii pica BAC-ul mai mult ca oricand pentru ca acest gen de examen ii intereseaza mai putin ca oricand. Si asta, pe buna dreptate. Iata ce spune o expresie atribuita cand unui predicator (H.E. Luccock), cand unui fost jucator indian de cricket (Navjot Singh Sidhu), condamnat pentru o crima comisa in urma unei imbranceli in trafic (suna cunoscut?): “Nu poti canta de unul singur o simfonie. Este nevoie de o orchestra pentru asta”.

Marketingul eficient are nevoie de o orchestra de instrumente, care sa interpreteze cu precizie notele puse de compozitor pe portativ. Armonia este naturala numai prin exceptie, atunci cand vine vorba de grupuri de elemente puse laolalta. In rest, este nevoie de munca, de teste, de un dirijor, de instrumente perfect acordate, de interpreti talentati si de multe, multe altele.

Mai presus de toate, este nevoie de o audienta. Orice orchestra isi masoara maiestria prin ochii publicului sau. Un alt citat, atribuit unui poet anonim de catre actorul Maximilian Schell, spune ca “o simfonie, o piesa de Shakespeare si o furtuna cu fulgere si tunete pleaca de la aceleasi elemente”.

Am parcurs, din curiozitate, si definitia DEX pentru fanfara – un ansamblu de instrumente de suflat si percutie, aflat mult sub rafinamentul si armonia simfoniilor.

As putea, foarte bine, sa scriu in continuare inca pe-atat la acest articol. In loc sa fac asta si sa te supun unei solicitari care depaseste orizontul tau de rabdare, am sa impart textul in doua articole inrudite, invitandu-te sa dirijezi.

Voi trage si concluziile mele tot in a doua parte. Sper ca incepi sa vezi dincolo de coltul ridicat al cortinei. Este vorba despre insufletire – legatura dintre marketing profitabil si subiectul acestui text impartit in doua articole.