Cea mai frecventă problemă a întreprinzătorilor este lipsa de timp

Mereu rămân unele lucruri neterminate sau, mai rău, chiar neîncepute. Criza de bani mai poate fi rezolvată, măcar temporar. Însă împrumuturi de timp nu există.

Soluția este selectarea lucrurilor importante și eliberarea timpului consumat de cele lipsite de importanță. Ca variantă, dacă tot rămân prea multe lucruri importante de făcut, atunci este necesar să fie păstrate doar cele la care te pricepi cel mai bine și le faci cu cea mai mare eficiență și plăcere, pe care nimeni altcineva nu le-ar putea face mai bine.

În plus, printre sarcinile păstrate, este neapărat nevoie să rămână cele care dau personalitatea unică a afacerii tale, acele trăsături ușor de identificat și de recunoscut de către clienți, cum este aroma de pâine proaspăt scoasă din cuptor sau parfumul florilor de liliac.

Lipsa de timp fură sume enorme de bani de la cei care-și chivernisesc cu mare atenție resursele. Pagubele apar fie prin pierderea unor clienți, fie prin utilizarea unor resurse sub nivelul optim sau la un randament incomplet.

Este situația unor firme care au, de exemplu, tehnologii noi sau aparatură modernă inutilizabilă, pentru că lipsește timpul necesar instruirii oamenilor care să le folosească. Deseori, oamenii nu pot fi instruiți din lipsa timpului, pentru că nu pot fi scoși din producția curentă.

Totuși, pierderile suportate prin inutilizarea noilor tehnologii vor fi mult mai mari decât cele câteva zile de vânzări scăzute, datorate scoaterii eventuale a oamenilor din producție și alocării timpului câștigat în vederea instruirii.

Lipsa de timp consumă eforturi suplimentare și energie necesară pentru frecventele controale, proceduri de întreținere și reparații ale mecanismelor care au fost peticite și repuse în funcțiune, în lipsa timpului necesar înlocuirii lor sau măcar a unor revizii capitale necesare.

Lipsa de timp merge mână în mână cu lipsa de capital și au ca parteneri lipsa de atenție, lipsa de concentrare și lipsa satisfacției. Deseori, se ratează momente importante și oportunități de creștere, pentru că persoana de decizie n-a avut timp să acorde atenție unei situații.

Ratarea unei oportunități atrage costuri care puteau fi evitate. Acumularea acestora atrage uzura și dezamăgirea, iar presiunea sarcinilor curente împiedică orice încercare de concentrare asupra cauzelor și înlăturării acestora.

Lipsa de timp este un efect. Cauzele pot fi înlăturate printr-o reașezare strategică a afacerii, în jurul unor principii de funcționare de bază, puține la număr, clare, ușor de pus în aplicare, înțelese și asumate de toți cei care au vreun rol în acea afacere, temporar sau permanent.

Este necesar să aloci timp pregătirii – pentru tine și pentru ceilalți oameni din afacere. Pentru problemele apărute ocazional, cheamă specialiști din exterior – electricieni, mecanici, ingineri IT, experți contabili, constructori, avocați și orice alți experți care pot găsi o soluție mai repede, mai eficientă sau mai bună decât ai putea s-o faci pe cont propriu.

Lipsa de timp poate fi o chestiune întâmplătoare, dacă apare doar câteodată. Atunci, îți poți permite luxul de a amâna unele decizii, de a consuma mai mult decât era prevăzut dintr-o anumită resursă sau de a neglija, pur și simplu, pentru o vreme, problema apărută.

Lipsa de timp se transformă în criză atunci când se permanentizează și generează stres suplimentar, nemulțumire și chiar conflicte cu pagube materiale, fie în relațiile cu furnizorii, fie cu autoritățile sau, cel mai rău, cu clienții furioși.

Orice impact negativ asupra unui client va fi resimțit asemenea unui val seismic, pentru că fiecare client are prieteni, pe care i-ar fi putut recomanda, însă n-o va mai face. Fiecare client frustrat va povesti experiența neplăcută, iar veștile rele circulă rapid.

Un incident poate apărea oricând, iar efectele pot fi controlate, daunele limitate și pagubele recuperate. Important este ca astfel de situații să fie izolate rapid. Un șir de incidente poate da semnalul declinului afacerii, iar lipsa de timp pentru a le rezolva poate fi fatală.

Neglijarea unor situații critice a pus pe butuci afaceri care păreau de nezdruncinat, cu foarte mulți clienți, cu cifre de afaceri uriașe, cu zeci de mii de oameni, prezenți în toată lumea. Să nu fie! Pregătește periodic analize care să-ți dea o imagine asupra stării de fapt a afacerii tale, cu perspective și acțiuni concrete pe care să le planifici într-un orizont de timp determinat.

Fă-ți timp pentru tine, pentru astfel de ocazii dedicate gândirii acțiunilor pentru creșterea afacerii tale, pentru îmbunătățirea performanțelor și pentru valorificarea oportunităților și resurselor la potențial maxim.

Pentru celelalte lucruri, cheamă specialiștii, oamenii care se ocupă cu astfel de lucruri zi de zi, care au capacitatea de a lucra independent, care pot vedea imaginea de ansamblu și pot folosi filtre comparative și analize concurențiale obiective, utile și profitabile.