„Durează prea mult, pentru cât de puțin timp am”, „costă mai mult decât îmi permit” au fost problemele pentru care soluțiile oferite au fost simple și ușor de pus în aplicare: o reașezare a priorităților, punând cele mai importante lucruri la locul care se cuvine fiecăruia.

Când spui că n-ai timp sau n-ai bani pentru ceva anume, conștient sau nu, înseamnă că alte lucruri au prioritate, că au mai multă importanță, în acel moment. Decizia îți aparține. Este vital ca, atunci când te confrunți cu o problemă, să o și conștientizezi. Altfel, intri într-un cerc vicios, fără rezolvare.

A treia problemă cu care spun că se confruntă oamenii de afaceri, după lipsa de timp și lipsa de bani, este lipsa de cunoștințe. De cele mai multe ori, oamenii au impresia că știu să facă un anumit lucru și îi dau drumul, pe cont propriu. Cât de bine le iese? Ar fi ieșit mai bine, mai ieftin sau mai rapid, dacă apelau la cineva care face acel lucru zi de zi, ca profesionist în domeniu?

Sensul dublu al noțiunii de „cunoștințe” acoperă foarte bine scopul acestui enunț: cunoștințele teoretice dintr-un domeniu au importanță pentru a înțelege și urmări activitățile specifice acelui domeniu. În același timp, cunoștințele pe care ți le faci printre oamenii din jur te pot scăpa deseori din situații delicate, periculoase sau care par fără ieșire.

Cunoștințele teoretice includ informații de actualitate, cu aplicabilitate practică, menite să transforme eficient un anumit volum de resurse în rezultate palpabile. Rezultatele optime apar după o experiență temeinică, bazată pe teste relevante, în condiții propice, influențate decisiv de resursele disponibile, de modul de folosire a acestora și de personalitatea ta.

Abilitățile tale au valoare unică și ar trebui să mizezi pe acest lucru, renunțând la copierea oarbă a metodelor folosite de concurenți, doar pentru că „așa se face, în domeniul nostru”. Nici măcar nu știi cine a fost primul care a făcut așa, de ce a făcut-o și cu ce rezultate! O schimbare aparent minoră poate îmbunătăți exponențial rezultatele obținute, însă n-o faci, pentru că n-a făcut-o nimeni înaintea ta…

Așadar, cele trei soluții oferite pentru lipsa de cunoștințe încep cu cea mai accesibilă dintre ele, menită să te ajute să depășești fără griji obstacolele și blocajul din fața planurilor tale de afaceri, prin câteva acțiuni rapide și activități concrete de marketing:

#1. „Împrumutul” de cunoștințe înseamnă să apelezi la cei care au deja cunoștințele necesare, așa cum te duci la dentist, atunci când ai o carie, care îți dă dureri insuportabile. Un doctor bun te va ajuta rapid să scapi de durere și să devii rapid eficient în toate activitățile pe care, din cauza deranjului, le făceai cu nervozitate și frustrare.

Un tânăr prieten, stomatolog meticulos, a fost prilej de revelație, când i-a explicat unui apropiat felul în care maximiza rezultatele obținute prin aplicarea unui aparat dentar, dintre cele folosite frecvent de toți profesioniștii.

Spre deosebire de majoritatea pacienților, care din comoditate preferă varianta simplificată a unui astfel de aparat, tânărul medic folosea și arcuri la acest aparat, împreună cu un set de elastice, aplicate între cele două punți, astfel încât efectele să fie mai rapide și mai precise.

Sigur, aceste elastice complicau situația, pentru că erau scoase, curățate și reaplicate la fiecare masă, de câteva ori pe zi, lucru care poate fi complicat, de exemplu, în condiții de drumeție, de patru ore pe cărări de munte și cazare în condiții de tabără. Totuși, rezultatele merită toate aceste eforturi suplimentare.

Asigură-te că apelezi la experți care fac eforturi suplimentare, care fac acel pas în plus, care merg mai departe decât „restul lumii”. Ideal ar fi ca aceștia să-ți garanteze rezultatele, să se implice personal, să aibă recomandări verificabile și să fie potriviți cu stilul tău de lucru, cu viziunea și modul tău de a face afaceri.

Un expert care are cunoștințe teoretice valoroase va avea și cunoștințe bogate printre oamenii de afaceri. Astfel de beneficii pot fi extinse și asupra ta, fie și prin simpla recomandare a unor experți din alte domenii, de același calibru și cu performanțe comparabile cu ale „dentistului” tău, gata să facă un efort în plus, pentru cele mai bune rezultate.

Relațiile cu alți oameni au o valoare pe care deseori lumea este tentată să o ignore. Resursele altor oameni pot fi esențiale pentru succes, pot multiplica instantaneu veniturile pe care le generezi, deschizându-ți ușile potrivite.

#2. Asocierea – pentru a compensa lipsa de cunoștințe, dincolo de „împrumutul” temporar, care presupune returnarea lor, după utilizare, o altă variantă pentru a ieși din impas este asocierea cu oamenii care au cunoștințele de care ai nevoie.

Pentru aceasta, este esențială construirea unor relații personale, stabilirea unei rețele de cunoștințe personale, disponibilă ca resursă pentru situațiile de necesitate, inclusiv atunci când poți să-ți oferi aportul, pentru a sprijini pe cineva, care îți solicită ajutorul. De exemplu, o astfel de rețea se poate construi firesc și benevol cu susținerea clienților tăi.

Este foarte important să accepți că afacerile se fac cu oameni, că fiecare firmă este reprezentată de persoane cu un anumit nivel de cunoștințe, cu un anumit grad de disponibilitate și cu trăsături unice, inclusiv în ceea ce privește comunicarea și utilizarea lor.

Din acest punct de vedere, în volumul uriaș de informații care apare în fiecare zi, este hotărâtor să identifici și să extragi ceea ce-ți este util. Acest lucru se face prin intermediul filtrelor de comunicare, personale sau publice, de mijloacele de comunicare de care dispui și la care ai acces, direct sau prin asocierea cu oamenii potriviți, cu cunoștințele necesare.

Spre deosebire de „împrumut”, asocierea are valoare pe termen lung, îndeosebi prin schimburile pe care le realizează și care contribuie la creșterea mai rapidă și mai consistentă a valorii cunoștințelor puse la comun prin asociere.

Cu siguranță, te poți gândi rapid la câteva afaceri internaționale de succes, care asociază cunoștințe din domenii diferite, să zicem tehnologie, comunicații și medicină sau aeronautică spațială (NASA oferă public sute de invenții, pentru a fi preluate și aplicate în domenii civile).

Acestea fiind spuse, te poți gândi la o a treia soluție, care poate fi combinată atât cu prima cât și cu a doua, fiind compatibile și chiar potențându-se reciproc:

#3. Reciclarea și revalorificarea cunoștințelor deja disponibile este cea mai ieftină și cea mai la îndemână, pentru că este o soluție internă, fără costuri necunoscute, fără eforturi suplimentare necesare selecțiilor, testelor și adaptărilor pentru propria utilizare eficientă.

Ședințele de brainstorming și-au dobândit o reputație solidă, însă puțini oameni le folosesc eficient, pentru că simplifică metodele, le amestecă sau pur și simplu folosesc neadecvat această tehnică de descoperire și valorificare de idei, informații și cunoștințe, care se pot dovedi vitale pentru succesul demersului tău.

Cu alte cuvinte, deseori te poți găsi în situația în care, informații pe care le acumulezi intenționat sau întâmplător, zac neutilizate o perioadă de timp, stocate într-o formă fizică sau în memoria individuală sau colectivă a oamenilor tăi, fără a genera venituri.

Astfel de informații vor fi, de regulă, gata adaptate nevoilor tale, pentru că provin din interior, fiind deja procesate într-o manieră care, la un moment dat, viza obiective interne ale afacerii tale. Ele pot fi asociate unor situații anterioare, când aplicarea lor nu a mai fost necesară, sau unor situații viitoare, pentru care au fost pregătite ca alternative viabile la planurile principale.

Se întâmplă frecvent ca diverse cunoștințe și informații dobândite cu costuri semnificative, în sesiuni de training, conferințe sau seminarii, să rămână neutilizate în activitățile firmei o bună perioadă de timp sau, în cel mai bun caz, să fie puse în aplicare doar în parte. Reciclarea lor se poate dovedi eficientă, dacă situația devine favorabilă valorificării lor, în urma unor schimbări mai mult sau mai puțin așteptate.

Poți afla despre astfel de cunoștințe punând întrebări și comunicând controlat, într-un context prielnic, construit anume pentru acest scop, astfel încât conexiunile necesare să se facă natural, fără piedici, constructiv și fructuos.

Ar mai fi soluția acumulării de noi cunoștințe, însă este o chestiune delicată, cu mai multe riscuri: mai întâi, ai nevoie de timp și de bani, ori acestea au fost primele și cele mai mari probleme ale afacerilor IMM. Apoi, deseori cunoștințele noi ajung să strângă praf, uitate pe rafturi, neutilizate. În fine, cum știi ce cunoștințe să alegi, cum să le alegi și când este cel mai bun moment?

Începe cu primele trei soluții și cere sprijin pentru a le aplica, dacă este cazul. Varianta a patra este oricum disponibilă, fără să le excludă pe celelalte. Ești acum mai aproape de succes. Rezolvă problemele lipsei de timp, de bani și de cunoștințe și vei fi foarte căutat și ocupat, făcând față comenzilor noi și căutând modalități plăcute pentru cheltuirea surplusului.