Ei bine, azi scriu despre jocuri… ca instrumente de marketing profitabil. Este proverbială relaxarea unor secretare în fața unui monitor pe care tronează Solitaire…

Mai întâi, o scurtă incursiune în trecut – știu, o fac destul de des, însă nu trăiesc din amintiri, vei vedea. Vreau să explic felul în care văd eu evoluția lucrurilor…

Acum mulți ani umblam cu pachetul de dischete după mine pentru a copia și da la copiat jocuri ca NFS, F1, FIFA 1998, Doom, Half Life, Counterstrike… și multe altele (NBA cu Kareem Abdul Jabaar – predecesorul lui Magic Johnson, Scottie Pippen și Michael Jordan – și CD-Man sau PacMan, nu mai vorbim de Tetris…)

Pe atunci, un joc electronic sau pentru computer se cumpăra… și cam atât. Nu erau posibilități să joci online, să cumperi și extensii cu hărți, trasee, nivele suplimentare față de pachetul inițial. Acum, metodele de marketing profitabil generează vânzări suplimentare pentru același joc prin astfel de adăugiri și ”upgrade”-uri, iar industria jocurilor este mai înfloritoare ca oricând. Contrar unor opinii, publicul țintă nu sunt adolescenții sau puștii ci chiar adulții – cei care au și portofelul și decizia de cumpărare (una e intenția, cu totul alta decizia de cumpărare sau altfel spus, e o cale lungă de la ”îmi place”, ”vreau” la ”cumpăr”).

Prima întrebare: ce știai despre jocurile de noroc online acum 5 ani? Acum, chiar dacă nu ești jucător, nu se poate să nu fi văzut măcar o dată un panou, un banner, o reclamă TV sau online care să promoveze jocuri de noroc, de regulă pe Internet, cu tot felul de bonusuri și facilități menite să atragă clienți. Las Vegas în toată regula, este acum la îndemâna tuturor, iar primul pas e gratuit… atenție mare la tentații și dependențe!

A doua întrebare: ce știi despre gama de jocuri Moneyville de pe Facebook? Poate ești unul dintre cei care joacă sau a fost asaltat de solicitări de la prieteni care joacă, sau poate ești unul dintre cei care a blocat aceste jocuri.

Ei bine, sunt peste 100,000,000 de jucători – ai citit bine, o sută de milioane! Iar compania care le produce și le administrează se va lista în 2012 la bursă în Statele Unite. Succes fenomenal! Cum? Pentru că intri gratuit, primești tot felul de sarcini agreabile și amuzante, depășești nivele de dificultate. La un moment dat, unii dintre jucători încep să plătească pentru a-și îmbogăți experiența, pentru divertisment.

Cuvântul cheie aici este etic: ce poți face la fel, ce joc poți concepe pentru a atrage etic cumpărători? Jocurile sunt o formă de marketing profitabil!