Despre marketing sportiv as putea vorbi mai degraba ca despre un hobby, decat ca ocupatie. Si coachingul sportiv face primii pasi in Romania, timid, in anumite ramuri – de regula, cele care au frecvent contact cu strainatatea.

In perioada 1-7 mai am luat o vacanta cum n-am mai avut demult: fara televizor si fara Internet sau e-mail, cu acces redus la comunicatii mobile, intr-o oaza de verdeata si liniste.

Am “sacrificat” meciurile retur din UEFA Champions League, meciul tur din EHF Champions League si finala Campionatului Mondial de Snooker – printre altele. Castigatorul trofeului la Snooker, Ronnie O’Sullivan, este insotit de o buna bucata de timp de un coach.

Activitatile de marketing sportiv sint la fel de complexe ca in oricare alt domeniu si presupun atat creativitate, cat si rigurozitate in urmarirea rezultatelor. Masurarea este cu atat mai exacta, cu cat sportul este un domeniu al performantelor, deseori contand chiar si zecimalele.

FC Barcelona, Bayern Munchen si Real Madrid sint unele dintre cele mai bogate organizatii sportive din lume, putandu-se spune ca multe firme isi doresc sa-si asocieze numele cu ele, “stand la coada” pentru a include astfel de parteneriate in planul propriu de marketing sportiv.

Cu alte cuvinte, preocuparile de marketing sportiv au doua directii: cele care vizeaza patrunderea unor companii pe sectorul de sport, folosit ca instrument de promovare si, pe de alta parte, cele care vizeaza atragerea unui numar cat mai mare de sustinatori pentru un sportiv sau o organizatie sportiva.

Pentru orice buget de marketing sportiv, “sustinatorii” sint un indicator esential, insa cel mai important este alt indicator. Veniturile din marketing sportiv sint vitale, insa pe primul loc este randamentul – adica raportul dintre eforturi (investitii) si performante (rezultate).

Acest indicator este cel care face diferenta dintre campioni si sperante, dintre certitudini si promisiuni. Valoarea poate fi efemera sau poate fi perena (sau, cel putin, pentru o perioada lunga de timp).

Revedeam online inregistrarea finalei la handbal si ma intrebam care sa fi fost randamentul pentru bannerele sponsorilor plasate pe panourile publicitare de la marginea terenului sau de pe tricourile jucatoarelor sau de pe suprafata de joc?

Cred ca, de exemplu, ar fi mai eficient sa dirijeze aceeasi suma pentru a distribui gratuit spectatorilor sepci, fanioane, mostre de produse si materiale publicitare (brelocuri, stick-uri de memorie, mini-goarne) inscriptionate intr-un mod atractiv.

Tricourile inscriptionate genereaza venituri prin vanzarea catre sustinatori a celor imprimate cu numele unor jucatoare/ jucatori, care atrag simpatie si pot contribui la o asociere pozitiva cu denumirea sponsorului care se promoveaza astfel.

Pe de alta parte, performerii si organizatiile pot apela la marketing sportiv pentru a-si imbunatati randamentul eforturilor si pentru a-si promova imaginea, astfel incat sa atraga mai multi sustinatori si mai multi sponsori.

marketing sportiv

Atunci cand sportivul sau clubul apeleaza la un profesionist care sa preia aceste activitati, sansele de reusita cresc semnificativ. Rezultatele apar rapid si pe plan sportiv, pentru ca sporeste atentia si timpul dedicat activitatilor sportive.

Cea mai buna solutie este cea preluata din sport: recompensarea pe baza rezultatelor. Masurarea riguroasa si urmarirea evolutiei in timp a performantelor ce tin de activitatile de marketing sportiv poate demonstra ca influenta profesionismului este una decisiva.

Cu alte cuvinte, devine evidenta si consistenta corelatia dintre activitatile de marketing sportiv bazate pe un sistem si performantele imbunatatite obtinute apeland la un profesionist. Astfel, raspund si celor care, de-a lungul timpului, m-au intrebat “cum stim ca imbunatatirile apar datorita acestui sistem si nu altor activitati?”

La absolvirea liceului am raspuns intrebarii “Ce vrei sa faci (cand vei fi mare)?” Unul dintre colegii mei a spus ca vrea sa devina manager al unei formatii de rock. Eu imi doream marketing, insa am fugit de partea teoretica, de concepte si definitii specializate… la modul ideal, imi doream sa fac coaching si marketing sportiv. Stii pe cineva care s-ar bucura de un astfel de ajutor?

Împărtășește cu un clic...Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInShare on Google+