Asadar, m-am lansat intr-o poveste fara sfarsit, dedicata unui telefon inteligent, desteptofon sau smartphone, cum zice lumea. Dupa ce-am vazut o pustoaica de vreo cinci ani dand cu degetul pe un ecran, mi-am luat si eu unul, in 2012.

Ei bine, aproape jumatate din telefoanele mobile vandute anul trecut au fost desteptofoane. Fie. Remarc viteza evolutiei, pentru ca in 2009 ele erau cam zece la suta din total. Si pe Facebook apare o poza, eu am vazut-o la un nene, care duce paralela spre 2005, in Piata Sfantul Petru, din Roma.

Uite poza, mai jos, gasesti zecile de diferente? Macar una, mare de tot, iti sare in ochi?

 salt in timp smartphone

Da, inca mai astept sa-mi iau tableta, adica laptop fara taste, ca nu i-am gasit utilitatea. Insa evolutia este cat se poate de clara. Telefonul este deja cu totul altceva, o chestie mult mai complexa, mai frecventa si  mai… mare decat acum putini ani.

Unul dintre marii competitori de pe piata telefoanelor – Nokia -sufla greu, a pierdut viteza in fata tigrilor asiatici. Incearca sa-si revina, luptand cu arme de gherila, la propriu. Mai in gluma, mai in serios, uita-te la clipul de 5 minute de aici.

Hai sa-l disecam putin de tot: se fac trimiteri la USP, care in preferintele mele se inlocuieste cu un alt termen, care se abreviaza BPU.

Diferenta este una de nuanta si de punct de vedere – BPU, adica beneficiul perceput unic este definit din perspectiva utilizatorului. USP, adica unique selling proposition – propunerea unica de vanzare – este perspectiva vanzatorului.

Si clipul insira intr-un mod relativ amuzant (tu stii mai bine ce fel de umor gusti) o serie de diferente in favoarea (se presupune) Nokia Lumia 920, fata de alte telefoane – de exemplu, HTC.  (Cu alte cuvinte, s-au luat de unul mai mic, asa, pe masura, nu de cei mai mari, puternici, bine infipti cu coltii in prada… pardon, in piata).

In fine, fac aceste trimiteri, pentru ca merita observat ca in lupta se apeleaza la comparatii, jocuri si instrumente originale, care mai de care mai taioase, pentru a arata, de exemplu, faptul ca incarcarea bateriei se poate face acum si fara fir.

Intr-o oarecare masura, atat poza cat si videoclipul se adreseaza unui public selectat in avans – o anumita grupa de varsta, mai receptiva la nou, pe de o parte si mai susceptibila de a deveni sustinatoare inraita si pasionata, adica promotoare fara plata, pe de alta parte.

Deja vedem pe la targurile din domeniu produse tot mai sofisticate ale laboratoarelor electronice, deseori neverosimile prin functiile pe care le propun pentru un smartphone sau pentru o tableta.

Cred ca ne pregatim pentru intampinarea extraterestrilor cu mijloace tehnice potrivite, cel putin din punct de vedere al comunicatiilor… Atentie la comunicarea interioara, ar fi pacat sa aiba de suferit, din cauza vitezei exterioare.