O plimbare oarecare poate să descopere elemente de marketing profitabil, așa cum le înțeleg alții. Săptămâna trecută am avut două seri la rând ocazia să mă plimb prin oraș, mai întâi pe un bulevard prea puțin circulat seara, apoi printr-o zonă foarte frecventată de pietoni.

Pe bulevardul Mihai Bravu se lucrează la o traversare supraterană, lucru care încurcă puțin traficul pe o zonă restrânsă, mai ales traficul pietonal. Trecând peste asta, am observat cu plăcută surprindere amenajările făcute în spațiile verzi, mici parcuri răsărite pe foste terenuri virane. Trecând de ele, am intrat într-o zonă comercială traversată zilnic de mii de mașini și de câțiva pietoni. Pentru că predomină mașinile, pe o distanță de 3 kilometri sunt cel puțin șase benzinării – și asta doar pe una dintre laturile bulevardului, mai sunt vreo patru și pe cealaltă parte. Indiferent de benzinărie, același mesaj menit să atragă atenția potențialilor cumpărători trona la fiecare: ”reduceri în weekend”.

Printre aceste benzinării se înșiră un număr impresionant de magazine care vând materiale de construcții și amenajări interioare: de la ciment, gresie și faianță la obiecte de uz casnic, electrice și sanitare. Deși era trecut de ora 21.00, majoritatea aveau panouri imense lăsate pe trotuar, pline de mostre, chiar dacă magazinele erau închise. Evident, mesajele cu ”promoții” și reduceri erau în prim plan.

Din punctul meu de vedere, impactul pentru astfel de mijloace de promovare se reduce la potențialii cumpărători care trec prin zonă. Fie miza este atragerea acestora, iar apoi obținerea unor eventuale recomandări, fie ambele. Oricum, o desfășurare impresionantă de ”forțe” este destinată unui public țintă relativ redus.

A doua plimbare de seară prin zona pietonală din Centrul Istoric al Bucureștiului dezvăluie aceleași mijloace de promovare, limitate la cei care trec prin zonă. Puzderie de localuri de toate tipurile, mai scumpe, mai ”studențești”, sunt deschise până târziu, pentru toate buzunarele, fie că e vorba de restaurante, fie baruri și cluburi. Poți alege în funcție de muzica pe care o auzi răzbătând din interior, fie după decor, fie după diversele afișe menite să te convingă să intri – concerte live, reprezentații de improvizație sau teatru, karaoke și alte ”atracții”.

Ambele zone s-ar putea descurca mai bine la capitolul promovare, însă probabil au deja numărul dorit de clienți proveniți dintre cei care trec prin zonă și cei recomandați (oare?). Mi-ar fi prins bine, de exemplu, o pagină de Internet la care să găsesc diverse opinii ale celor care au intrat în acele cluburi, cu detalii despre genul de muzică, varietatea meniurilor de mâncăruri și băuturi, prețuri și ”atracții”. Oricum, rețin ideea cu tarife speciale pentru weekend, pare a fi un mijloc de marketing profitabil tot mai des întâlnit.