„Nu știu alții cum sînt, dar…” oenologul din vecini este cel mai bun prieten al omului! Dacă preferi să-i zici somelier, cu atât mai bine! Chelarul trebuie să aibă musai nasul roșu sau ajunge să fie fin? Nașul ce părere are?

Din cele mai vechi timpuri, vinul a însoțit mereu mesenii, fie la curțile regilor, fie în bătăturile țăranilor și boierilor. Gospodarii cu posibilități aveau vinul propriu, din care dădeau și altora, la preț sau pe daiboj, dacă erau cumsecade.

În zilele noastre, noblețea vinului este umbrită de contrafaceri de-a dreptul periculoase, puse pe rafturile magazinelor cu gândul lacom la profit. Unele băuturi „pe bază de vin” sînt o grosolănie, o insultă la adresa ficatului, o rețetă sigură pentru durerile de cap și o înșelăciune de marketing.

Când te cinstești cu un vin cinstit, te simți împăcat cu cele mai rele situații. Fără excese, este chiar un elixir pentru sănătate, recomandat de doctori, inclusiv cardiacilor. Problema este, dacă nu ești cunoscător, cum alegi un vin cinstit, fără să te păcălești?

Într-o oarecare măsură, poți conta pe inscripționările de pe etichete, care certifică faptul că sticla marcată conține „vin de origine controlată” (D.O.C.). Unii specialiști din domeniu spun că și aici se umblă cu fofârlica.

Pe Internet poți găsi recomandări de încredere pentru a face alegerea cea mai bună… când ai musafiri, pentru o nuntă sau un botez sau, pur și simplu, când sărbătorești ocazii deosebite. Găsești chiar site-uri specializate în vinuri de soi, pe care le livrează, la comandă.

Cu alte cuvinte: un cunoscător își poate vinde vinul cinstit, făcând recomandări mușteriilor lui, așa cum făcea Caragiale. Câștigi încredere și chiar recunoștință – omul, îndatorat, revine acolo unde i-a fost bine!

vinul și marketingul

Așadar, concret,  ce poți face, ca să vinzi cum se cuvine vinul tău?

  1. Pe fiecare pliant, fluturaș, etichetă, ambalaj și orice alt mijloc de promovare folosit, pe lângă beneficiul unic pe care-l oferi doar tu, scrie și o recomandare simplă, scurtă, la obiect, pentru cei care vin să cumpere vin de la tine.

Mai mult, recomandarea sau datele tale de contact pot include o adresă de Internet cu pagina ta, dedicată schimbului de impresii, degustărilor de vin și exemplelor de soiuri și articole pentru cei care preferă vinul. Entuziaștii știu unde să caute!

  1. Dacă ajungi să fi recunoscut printre experți, ce te împiedică să fii cel mai bun? Poți deveni o resursă valoroasă, recompensată ca atare, pentru grupul tău de clienți fideli, ca într-un club, ca într-o asociație de cunoscători.

Recomandările pe care le faci celor care intră în magazinul tău sînt atât de importante, încât merită cuprinse chiar într-un ghid al cumpărătorului. Îl poți oferi pe bază de abonament. Îl poți însoți cu câte o ofertă specială. Poți anunța soiuri noi sau evenimente, degustări, prezența la târguri și expoziții.

Astfel, vei păstra legătura cu clienții tăi în mod constant, invitându-i să revină. Le poți oferi rețete, însoțite de fotografii și chiar scurte clipuri video.

  1. Este important ca formatul comunicării tale să fie simplu și eficient. Poți alege un „vin al zilei”. Poți transforma totul într-o experiență plăcută, atât în magazin (cu muzică, ecran video cu imagini relevante, etc.), cât și pe pagina ta de Internet și în mesajele trimise prin email.

Poți descrie vinul zilei cu detalii despre origine, buchet, vechime și toate celelalte amănunte pe care le vor entuziaștii, cunoscătorii sau doar amatorii de vin.

  1. Asociază-te cu un distribuitor de accesorii sau cel puțin fă schimb de clienți cu un astfel de partener, pe bază de comision. Unii dintre clienții tăi vor aprecia faptul că le oferi ceva în plus, în același loc, fără să mai fie nevoie să caute altundeva.

De la pahare și tirbușoane și până la ansambluri speciale de depozitare și răcire a vinurilor, poți prezenta măcar un pliant descriptiv, dacă nu chiar câteva mostre atrăgătoare.

  1. Leagă-te de ocazii și organizează propriile tale evenimente. De exemplu, vine sărbătoarea Sfinților Arhangheli Mihail și Gavril, când mulți români își serbează onomastica. Poți organiza degustări, împreună cu un producător, care vrea să se promoveze cu tine, spunându-le „La Mulți Ani!”.
  2. Dacă ai clienți în principal printre vecini, urmărește traseele cele mai frecventate de ei și pune-te în calea lor, fiindu-le de folos, dându-le binețe. Poți plimba o „mascotă ambulantă”, care să poarte mesajul tău de promovare prin cartier, la orele de trafic maxim.

Mizează pe calitate: lupta cu prețurile este pierdută dinainte, pentru că vânătorii de chilipiruri sînt nestatornici, infideli și, de cele mai multe ori, nerecunoscători.

  1. Vinul dezleagă limbile. In vino veritas. Folosește aceste proverbe în favoarea ta, ajutându-i pe entuziaștii vinului: stai de vorbă cu ei, ascultă-i, află ce-și doresc, ce preferințe au, ce idei, ce obiceiuri de cumpărare.

Ține cont de ceea ce are semnificație pentru tine și-ți poate fi util, înlesnindu-ți apropierea mai multor clienți statornici. Transformă-i în susținători, fă-i să-ți ducă vorba!

Apropo, este vremea mustului și a vinului tânăr. Oenologul din vecini recomandă, pe gustate, vinul roșu în vrac, cu mai puțini sulfiți și mai puține pastile