Într-o comună, un panou mare bara sensul de mers: “Drum în lucru” şi “sens interzis”. Când cele două maşini din faţa ta virează la stânga pe un drum lăturalnic, de pământ, vei fi tentat să le urmezi automat, fără ezitare.

Puterea exemplului (confirmarea socială) te poate face să ieși de pe şoseaua naţională şi să urmezi cele două maşini. Una dintre ele se poate opri la o poartă, iar cealaltă se poate întoarce din drum după 100 de metri. Ce faci?

Acelaşi lucru se întâmplă atunci când mergi la un meci de fotbal, care are loc într-o sală, unde n-ai mai fost. Vezi un grup de oameni care merg într-o direcţie şi îi urmezi, de la sine, fără să îţi pui întrebări. Este un alt gen de confirmare socială.

Încă din copilărie, sîntem învăţaţi să urmăm grupurile, regulile şi direcţiile pe care ni le indică societatea. De câte ori n-ai auzit mustrările unor părinţi, care spuneau: “Dacă Dan se aruncă în noroi, de ce trebuie să faci la fel?”

Confirmarea socială are în ea un anumit firesc, o anumită naturaleţe cu care îi urmăm pe ceilalţi, care sunt fie la fel ca noi, fie sunt modelele noastre.

Puterea exemplului poate fi folosită cu succes ca instrument de marketing profitabil. Spune-le potenţialilor cumpărători că şi alţii, la fel ca ei, au cumpărat de la tine. Niciodată astfel de mărturii nu pot fi prea multe, mereu poţi adăuga altele, mai noi, mai relevante .

La fel de bine, poţi apela la modele – personalităţi recunoscute de publicul tău ţintă, care folosesc produsele sau serviciile tale şi le recomandă. Un exemplu: o farmacie foloseşte în prezent asocierea cu imaginea unor personalităţi  cunoscute în România: Stela Popescu, Alexandru Arșinel, Adrian Enache și Nico.

Confirmarea socială poate avea şi alte forme, de exemplu distincţii obţinute.

Gândeşte-te: îţi faci proviziile de apă minerală şi te gândeşti ce fel de apă să cumperi. Dacă ai de ales între o apă minerală despre care ţi s-a spus că a fost premiată sau medaliată şi o apă despre care nu ai astfel de informaţii, vei fi înclinat să o cumperi pe cea care a obţinut o medalie sau un premiu.

Companiile de telefonie mobilă folosesc uneori o altfel de confirmare socială, bazată pe cifre şi date: ţi se spune cât de mare este acoperirea teritorială sau cât de mulţi abonaţi sunt membri ai acelei reţele de telefonie.

Masa critică: deseori, decizia de cumpărare se ia în funcție de numărul de adepți, de admiratori sau de utilizatori ai unui produs (numărul poate fi trei, poate fi cinci sau poate fi cinci mii de utilizatori încântați, care sînt gata să depună mărturie că produsul i-a încântat din prima clipă).

Iată cât de puternică poate fi confirmarea socială. Adaugă mijloacelor tale de promovare această Valoare de Marketing Profitabil şi vei vedea cât de mult îţi vor creşte vânzările!