Comunicarea și alegerea celor mai eficiente strategii de PR (relații publice) reprezintă activități obișnuite pentru agențiile specializate și pentru organizațiile care și-au pus la punct un departament sau măcar o echipă, care are această misiune. Totuși, există și antreprenori, liber-profesioniști și chiar organizații cu dimensiuni apreciabile, care au nevoie de ideile de mai jos.

Înainte de a decide asupra modului în care va fi asigurată comunicarea eficientă, este util să fie definită viziunea pe care acele strategii de PR alese o vor transmite publicului. Apoi misiunea și valorile pe care le îmbrățișezi joacă un rol important în comunicarea cu audiența căreia vrei să te adresezi. Celelalte politici interne se aliniază firesc cu cele trei elemente definitorii pentru activitatea pe care o desfășori.

Enunțarea clară a acestora este foarte importantă pentru înțelegerea și acceptarea lor. Același lucru este valabil și pentru obiectivele stabilite: determinarea lor specifică, în timp și ca valoare măsurabilă, va înlesni atingerea și depășirea lor. Un obiectiv vag poate fi măsurat cu greu sau chiar imposibil, cu atât mai puțin poate fi constatată atingerea lui. „Creșterea vânzărilor” este un astfel de obiectiv vag. „Creșterea” cu 25% până la 1 iulie este un obiectiv precis, determinat în timp. Mai rămâne ca acest obiectiv să fie și sustenabil…

Printre acțiunile întreprinse pentru atingerea obiectivelor măsurabile, pentru a le face realizabile, se află și acele strategii de PR pe care le alegi și le comunici oamenilor tăi, partenerilor, clienților și publicului larg. Ele vor susține și vor fi complementare celorlalte activități de marketing (publicitate, evenimente, etc.) și de vânzări directe (întâlniri, negocieri, etc.) pe care le desfășori.

Comunicarea poate fi proactivă, când deții inițiativa, sau reactivă, când alții comunică, iar tu reacționezi. Comunicarea proactivă îți asigură mai multe avantaje: tu stabilești subiectul, prioritățile, tonul, acoperirea și așa mai departe. Poți anticipa cu mai multă rigoare efectele comunicării proactive, poți estima cu mai multă precizie bugetele necesare pentru campaniile planificate și calendarul urmărit de comunicarea ta.

  1. Prima dintre cele câteva strategii de PR fundamentale la care apelează cu succes numeroase companii serioase este strategia vectorilor de influență. Oamenii ascultă și au încredere în ceea ce spun anumite personalități, lideri de opinie, pentru aproape fiecare domeniu de activitate. Aceștia reprezintă vectori de influență: câștigă-le încrederea, și vei câștiga încrederea celor care-i ascultă. Desigur, este important să faci o selecție a personalităților, astfel încât să apelezi la oamenii relevanți pentru activitatea ta, pentru domeniul tău, pentru publicul tău.
  2. A doua strategie ține de comunicarea către public a motivațiilor tale, explicarea deciziilor, demersurilor și inițiativelor tale, în termeni pe care audiența poate să-i înțeleagă și accepte rapid și ușor. De exemplu, dacă vinzi un produs, explică motivele pentru care recomanzi achiziționarea lui – ce problemă rezolvă, ce beneficii aduce, ce riscuri elimină, ce garanții oferi, cine l-a mai utilizat și testat, ce atestate, certificări și studii fundamentează producerea și distribuirea lui, utilizarea în siguranță și economică.
  3. „Vocea clientului” este tot mai puternică: integreaz-o în pachetul tău de strategii de PR. Oamenii consumă timp pentru a scrie și citi opinii despre servicii hoteliere, despre restaurante, produse, filme, spectacole și multe alte lucruri pe care le consumă, pentru care plătesc. Caută să împletești comunicarea proactivă cu vocea clientului, adaptează-te la cerințele rezonabile pe care le exprimă, răsplătește sugestiile care generează îmbunătățiri pentru experiența pe care o oferi.
  4. Segmentarea publicului și personalizarea comunicării pentru fiecare segment înseamnă că fiecare va auzi ceea ce-și dorește mai mult, va simți că-ți pasă, că-i vorbești despre ceea ce-i stârnește interesul, îi atrage atenția, îi stimulează emoțiile, producându-i satisfacții și generând reacții pozitive, cu potențial de multiplicare prin distribuire din propria-i inițiativă. Fiecare va simți că experiențele pe care i le împărtășești vor fi unice, potrivite vârstei, gusturilor, preferințelor și părerilor sale.

Lista cu idei care să-ți susțină comunicarea poate continua, pentru a te sprijini în selectarea celor mai eficiente strategii de PR. Începe cu acestea, apoi, după ce le stăpânești suficient, le ajustezi din mers și vrei să le dezvolți și să le completezi cu un set nou, mă poți contacta aici.

Ține minte: ai aflat doar care este începutul. Comunicarea include și ascultarea. Mai este mult de muncă, de la alegerea celor mai potrivite canale pentru comunicarea ta, la alocarea eficientă a bugetului către instrumentele cu cele mai bune rezultate, de la selecția oamenilor și motivarea celor care vor implementa aceste strategii de PR, până la administrarea sistemului, automatizarea proceselor și măsurarea constantă a performanțelor. Succes!