Chiar daca primul gand va amuza, pentru ca va duce spre un fluture gingas care zboara din floare in floare pentru a “vinde”, eu ma refer la altceva, la distribuirea de fluturasi, ca instrument de marketing profitabil.

In primul rand, un fluturas costa putin pentru a fi tiparit si distribuit, prin comparatie cu alte mijloace de publicitate tiparite, cum sunt pliantele sau brosurile. Datorita costurilor reduse, fluturasii au sanse mari sa fie profitabili, pentru ca aceste costuri pot fi acoperite cu un numar redus de vanzari, de contracte incheiate. Iar numarul de solicitari, sau, altfel spus, rata de raspuns, poate fi destul de ridicata, daca sunt indeplinite cateva conditii simple. Acestea tin atat de conceperea lor, ca mijloace de publicitate, cat si de realizare si, mai ales, de distributie.

Azi am primit un astfel de fluturas, la un semafor din Bucuresti. Mi-a placut realizarea lui, pentru ca indeplineste cateva conditii importante pentru a avea succes. E vorba de un program de slabire pregatit de un consultant nutritionist.

Fluturasul are un titlu – titlul este una dintre Valorile de Marketing Profitabil cele mai importante. N-am sa fac aici un punctaj al titlului, pentru ca si titlul in sine conteaza, insa e important ca el exista. Ne-am obisnuit sa vedem denumirea firmei ca “titlu” al unui anunt sau fluturas, insa titlul acestui fluturas a depasit acest impas si imi spune “Oameni reali rezultate reale!”.

Apoi, am remarcat faptul ca este tiparit pe ambele parti – care e logica celor care tiparesc astfel de materiale si lasa goala partea de pe spate? Cat de mult cred ei ca economisesc astfel din costurile de tipar? Si sambata tocmai primisem un astfel de fluturas, tiparit pe o singura fata…

Pe una dintre fete apar fotografii de tipul “inainte” si “dupa”. Acest exemplu este clasic, cel putin pentru cure si programe de slabire, avand puterea unei confirmari sociale – o alta Valoare de Marketing Profitabil. Sunt trei astfel de seturi, cu persoane care au slabit. Sunt de parere ca se putea merge mai departe, pentru ca este suficient spatiu ramas liber, in care puteau sa apara cateva randuri scrise de cei care apar in fotografii, de genul “Am apelat la consultantul nutritionist X si am slabit atatea kilograme in atatea luni”. Astfel de informatii apar alaturi de primul set de fotografii, insa fara a fi un citat al spuselor persoanei si fara informatii legate de persoana – nume si localitate, macar. Hei, daca tot a fost de acord sa-i apara pozele, ma indoiesc ca era o problema de confidentialitate.

Apoi, pe cealalta fata a fluturasului, e trecuta sus o lista de 10 patologii asociate obezitatii – se atinge o coarda sensibila, aceea a frustrarilor si riscurilor resimtite de cei care sufera din aceasta cauza. Lista este urmata de un rand scris cu caractere marite, care reprezinta un indemn echivalent cu solutia pentru problemele insirate in lista.

Din pozele de pe prima fata se pot desprinde usor beneficiile programului, care sunt trecute pe cealalta fata, sub acel rand scris cu litere marite si ingrosate. Beneficiile reprezinta o alta Valoare de Marketing Profitabil, iar acest fluturas insira 5 astfel de beneficii. E inca un punct in plus pentru consultantul care isi promoveaza programul de slabire. In domeniul lui de specializare, concurenta este acerba, insa si publicul tinta este destul de numeros. Cred ca ar fi obtinut mai multe puncte, daca ar fi pus accentul pe un beneficiu care sa fie perceput ca unic, oferit numai de consultantul in cauza. Oricum, tot e bine ca are acele beneficii listate.

In sfarsit, jos exista o solicitare de trecere la actiune – “sunati acum” – si un numar de telefon mobil, alaturi de numele consultantului. Inca o Valoare de Marketing Profitabil prezenta in fluturas. Pare la mintea cocosului sa pui o astfel de solicitare de trecere la actiune, insa, credeti-ma, foarte multe materiale de promovare sunt distribuite fara un astfel de indemn!

Ca sa inchei, sa spun ca sunt unul dintre cei care simt nevoia sa mai dea jos cateva kilograme. Am ales alte mijloace – miscarea, sportul, atentia la tipul si volumul de hrana. As fi simtit nevoia unei garantii – o alta Valoare de Marketing Profitabil – iar daca acel consultant nutritionist mi-ar fi spus ca are atat de multa incredere in programul sau, incat imi promite sa imi returneze banii integral, daca nu slabesc in 30 de zile urmand programul lui, probabil ca i-as fi dat deja telefon…