În vacanţa de vară a acestui an am revizitat Grecia şi am observat şi exemple de marketing profitabil… sau eşecuri.

De la aterizarea pe aeroportul din Salonic am avut nevoie să planific o rută spre destinaţia finală, Paralia Katerini, de unde aveam de gând să fac mai multe circuite, spre Olimp, Meteora, Sithonia şi, desigur, Salonic. Am comparat costurile pe care le-ar presupune un taxi, apoi combinaţii de autobuze sau trenuri. În final, am ales să închiriez o maşină. Prima companie avea o ofertă limitată de maşini disponibile şi, marele minus, fără sistem de navigaţie în ofertă. Deloc, în nicio variantă. Aşa NU! Am ales următoarea companie, care includea şi sistemul de navigaţie în ofertă. Aşa DA! Oferă-i clientului cât mai multe servicii complementare şi îţi vei creşte vânzările, iar în acelaşi timp clientul va fi mai înclinat să te aleagă şi data viitoare când are nevoie de acelaşi gen de servicii şi te va recomanda şi altora. Mă rog, poate prima companie preferă o piaţa nişă mai îngustă, turişti care cunosc traseele şi n-au nevoie de navigaţie… sau se descurcă cu hărţi tipărite şi întrebând pe la câte o intersecţie sau benzinărie…

În seara meciului România – Franţa, majoritatea teraselor, “ţarotaverna” cum le spun localnicii, au setat televizoarele pe meciul naţionalei Greciei cu Lituania. Bătea vântul pe acolo… aşa NU! Localul care a ales să transmită meciul României era plin de clienţi, cel puţin 25 de mese, generând vânzări incomparabil mai mari pentru proprietar, în comparaţie cu concurenţii lui. Aşa DA!

Majoritatea magazinelor, teraselor şi obiectivelor turistice din zonă au liste de preţuri, meniuri şi explicaţii în engleză, rusă şi română… inclusiv imbolduri amuzante de genul “Aici, români! Fără stres” (ce-o fi vrând să zică?), “preţuri de fabrică” ş.a.m.d. Aşa DA! Mai greu pare a fi pentru cei care au meniuri, explicaţii, liste de preţuri numai în limba greacă şi nici nu folosesc vreo limbă străină (absolut deloc, nici engleză, nici franceză, nici nu mai vorbesc de română). Aşa NU! Şi mărturie stau numărul de vizitatori şi vânzările comparative ale celor care fac un pas în plus pentru a uşura alegerea cumpărătorului, versus cei care se adresează numai grecilor şi cunoscătorilor de greacă. Altfel, cum să îmi dau seama că un obiectiv turistic este sau nu deschis într-o anume zi, că un fel de mâncare e peşte sau câine?

Ar mai fi şi alte situaţii care pot fi sursă de inspiraţie. Poate într-un articol viitor. Deocamdată, aceasta este povestea de vacanţă a exemplelor de marketing profitabil.