1993: La examenul de Statistica Economica, o studenta a privit mirata la jucariile de plus, itindu-se din rucsacul colegului de la fereastra.Afara ningea, mai erau cateva zile pana la Craciun…Agent de vanzari cu program flexibil, studentul a raspuns cu un zambet si a scos la lumina doi ursuleti si un Mos Craciun.Castiga un comision, pentru fiecare jucarie vanduta.Dupa examen, a luat-o spre Militari, impreuna cu doi amici din anul II, unul de la TCM, altul de la ANEFS. Veseli, au luat la rand micile magazine, oferindu-le jucarii spre vanzare.
1994: La Targul de Carte Gaudeamus editia zero, Nicu Covaci de la Phoenix a fost prezent la lansarea cartii sale “Phoenix, insa eu…”.Profitand de alonja buna, studentul, unul dintre oamenii de vanzari angajati de organizatori, obtinea un autograf pe cartea tocmai cumparata.Organizatorii au folosit tot entuziasmul specific studentilor din primii ani, pentru ca evenimentul de la Casa Radio sa iasa bine. Puhoiul de oameni a fost marturia succesului.Dintre sefii tinerilor, o domnisoara si-a ales o echipa, care sa promoveze spatiu publicitar intr-un catalog de prezentare profesionala al unui Institut.Pentru a vinde reclame, studentul circula de la Microelectronica, in Baneasa, la Sicomed, pe Bulevardul Theodor Pallady. Autostrada A2 era doar un plan de viitor. Tramvaiele se miscau rar si lent.

 

Aceeasi echipa se ocupa si de tehnoredactare, calendarele triptice urmand a fi vandute cu un mic adaos, fata de pretul de tipografie.

 

Adaosul acopera si sigla creata de student pentru o firma de instalatii de gaz. Mai tarziu, avea sa vada sigla si pe taxiurile unei firme din acelasi grup cu firma de gaz.

1996: Targul International de Bunuri de Consum din Bucuresti TIBCO se suprapunea cu sesiunea de examene din vara de la ASE.Standul TEORA gemea de lume.Bine aprovizionat in fiecare zi, sustinut alternativ de cativa dintre redactorii editurii, studentul vindea intr-o zi cam cat o librarie din centru, unde instalase casete luminoase cu cateva zile in urma.Pe masa standului TEORA statea deschisa o carte, “Managementul Marketingului” de Philip Kotler, cantarind cateva kilograme.
1998: In ultimul an de facultate, tanarul a participat in public la emisiuni de televiziune.Micul studio la care lucra se ocupa de asistenta tehnica pentru posturi de televiziune diferite.Dupa experienta creativa, contribuind la designul unor logo-uri, calendare si reclame, a castigat si experienta editarii video, asistand la munca profesionistilor pe ceva ce se numea Aladin, ca duhul lampii.
2000: Folosind Pagini Aurii, consultantul cauta potentiali clienti pe care sa-i sune.Avea de oferit servicii complexe de consultanta, iar propunerea irezistibila includea o sesiune gratuita, inclusiv la sediul oamenilor de afaceri interesati.Folosea cateva metode de actiune, odata construita baza de date: fie trimitea un fax, fie un set de materiale prin posta, apoi revenea printr-un apel telefonic, propunand intalnirea.

 

Toate cele de mai sus sint exemple reale. Poti vedea astfel de actiuni de marketing si vanzari si acum: vanzare din usa in usa, standuri la targuri, promovare video, faxuri, materiale expediate prin posta sau curier, in format fizic si electronic, reveniri telefonice.

Poti folosi modul de actiune preferat, le poti combina sau poti lua exemplu de la doi oameni de vanzari neinfricati (la propriu!) din filmulGrilled. Imi place Kevin James. Meriti cateva minute de relaxare cu el si Ray Romano.

Cand treci prin astfel de situatii, nicio vanzare nu ti se mai pare imposibila. Cand esti suficient de motivat, de concentrat si de decis, cresterea vanzarilor este o chestiune de cifrea numbers game, cum zic cei care folosesc leaduri.

Cum se vindea atunci si cum se vinde acum? Sigur, a aparut emailul, telefonia mobila si SMS-urile sint prezente peste tot… Gasesti ceva util? Spor! Atat am avut de zis azi.

P.S. Zilele acestea, 20-24 noiembrie, are loc la Romexpo editia 2o a targului de carte Gaudeamus – poti prinde reduceri si titluri mai greu de gasit in librarii.