Exact acum un an scriam aici despre frecvența cu care IMM-urile din România apelează la consultanți externi, căutând să-și crească vânzările prin metode de marketing profitabil. Sursa informațiilor, ”Carta albă a întreprinderilor mici și mijlocii din România” cuprinde o serie de studii riguroase, în funcție de câteva criterii de selecție – geografic, dimensiune, domeniu de activitate, etc.

Ediția 2011 a Cartei publicate de CNIPMMR (mulțumesc Mihai Ștefan Donea) aduce informații noi, utile pentru formarea unei imagini asupra evoluției firmelor mici și mijlocii. Dintre aceste informații, mă opresc asupra celor care se referă la importanța utilizării serviciilor de consultanță.

Astfel, performanțele firmelor sunt în mare măsură condiționate de prioritățile asupra cărora se concentrează proprietarii și managerii acestora. Cele  mai frecvente priorități manageriale desprinse din studii și descrise la pagina 130 a Cartei sunt:

–          Îmbunătățirea activității de marketing – 53,61% dintre firme (în creștere față de anul anterior)

–          Achiziționarea de tehnică/tehnologie modernă – 39,11%

–          Perfecționarea prin pregătirea intensă a angajaților – 34%

–          Diversificarea producției – 31,15%

–          Informatizarea activității – 29,51%

În funcție de domeniul de activitate, 65,35% dintre firmele de prestări de servicii și 68,18% dintre firmele din domeniul turismului consideră prioritară îmbunătățirea activității de marketing.

Luând ca reper dimensiunea firmei, îmbunătățirea activităților de marketing profitabil este prioritară pentru 53,11% dintre microîntreprinderi, 55,28% dintre firmele mici și 58,18% dintre cele mijlocii.

”Cu toate acestea, în 2010 numai 9,6% dintre firmele mici și mijlocii au apelat la consultanți externi, o pondere foarte redusă, comparativ cu firmele similare din celelalte țări UE și având în vedere impactul major al consultanței asupra intensității, conținutului și eficienței proceselor de inovare ale unei firme” – după cum menționează Carta (în scădere față de anul anterior).

Gradul de utilizare a serviciilor unor consultanți externi diferă în funcție de dimensiunea firmei. Astfel, 5,38% dintre microîntreprinderi, 15,63% dintre firmele mici și 28,85% dintre firmele mijlocii au apelat la astfel de consultanți, fapt care poate fi explicat prin creșterea nevoii de utilizare a consultanților externi, odată cu extinderea firmei.

În sfârșit, îmbunătățirea activității de marketing apare mai frecvent ca prioritate printre firmele cu mai puțin de 5 ani de activitate (55,17%), cele din Regiunea Nord-Vest (69,40%), firmele mijlocii (58,18%) și cele din domeniul turismului (68,18%).

Ce înseamnă pentru tine? Poți să îți îmbunătățești activitatea de marketing și să-ți crești în mod profitabil vânzările înaintea altora, folosind consultanți externi, experți în instrumente de marketing profitabil – pe unii dintre aceștia ți i-am recomandat într-un articol anterior.