Despre marketing mix am scris destul de putine articole. Am observat asta, parcurgand lista de categorii ale blogului (in dreapta articolului), in urma unui schimb de replici de pe LinkedIn.

Conceptul de marketing mix

A aparut in 1964, fiind popularizat de Neil H. Borden, dupa ce l-a preluat de la un coleg. Am trecut in revista elementele componente ale mixului in articole anterioare, insa ceea ce ma face sa revin si cred ca iti va fi util este o tendinta de redefinire, la care ader.

Koichi Shimizu si Robert F. Lauterborn au propus in 1973 si 1993 clasificari alcatuite din 4 C (sau 7 C) in locul clasificarii initiale (4 P sau 7 P).

Atat modelul propus in 1973 de K. Shimizu, cat si cel propus in 1993 de R. F. Lauterborn includ comunicarea printre elementele de baza ale mixului de marketing: “Consumer, Cost, Communication, Convenience” si respectiv “Commodity, Cost, Communication, Channel”.

Exista numeroase resurse prestigioase online, care sustin prezenta comunicarii printre componentele mixului de marketing. In continuare am sa ma refer la un capitol disponibil aici, al unei carti publicate de I.M. Crawford in 1997, din care preiau si traduc cateva paragrafe, pe care le gasesc lamuritoare.

Capitolul merita citit in intregime, a fost publicat pe site-ul FAO (Organizatia Natiunilor Unite pentru Hrana si Agricultura). Cartea citeaza la bibliografie lucrari scrise de 15 autori prestigiosi din intreaga lume (Marea Britanie, SUA, India, Rusia, Nigeria), intre 1943 si 1993.

Titlul capitolului este “Marketing Communications” si detaliaza de la inceput obiectivele si structura capitolului, usurand lectura si intelegerea. Diagrama este si ea extrasa din acelasi capitol, imi cer scuze pentru calitatea redusa a imaginii disponibile.

Sint incluse si cateva studii de caz, folosite ca exemple pentru anumite sectiuni. Se face referire la mixul de comunicare, insistand asupra planului de comunicare de marketing. Astfel, una dintre frazele de la inceputul capitolului afirma:

“Daca exista mai multe piete tinta, atunci vor trebui sa existe mai multe programe de comunicare. Ca toate celelalte elemente de marketing mix, trebuie acordate la caracteristicile si nevoile pietei tinta”, am incheiat citatul. Sublinierea imi apartine (asadar, comunicarea este element de marketing mix).

Mai departe, in acelasi capitol, sint detaliate relatiile publice (PR) si audientele (grupurile tinta) ale comunicarilor unei organizatii. Aceste grupuri tinta includ si angajatii, mai mult, capitolul descrie inclusiv importanta acestui segment:

<<Organizatiile trebuie sa recunoasca nevoia de a se “vinde” (market, in original) catre propriii angajati in aceeasi masura ca si altor grupuri tinta. Relatiile publice interne sufera adeseori din cauza neglijarii. Loialitatea si angajamentul angajatilor fata de organizatie si obiectivele ei nu pot fi luate de-a gata (taken for granted, in original).

Un program intern de relatii publice poate ajuta si la cladirea unei intelegeri intre organizatie si personalul sau, precum si sa ajute la dezvoltarea unei increderi trainice intre ei>> am incheiat citatul.  Sublinierile si parantezele imi apartin.

Capitolul este destul de lung, insa eu ma apropii de finalul rezumatului meu. Inchei cu inca un citat foarte clar in afirmatiile sale, la care subscriu si pe care le recomand.

Te invit sa tragi propriile tale concluzii (accepti, respingi, adaptezi sau interpretezi partial sau integral):

<<Oamenii de vanzari trebuie sa-si inteleaga rolul lor in culegerea de informatii de marketing (marketing intellingence, in original). Unii indivizi sint mai rapizi decat altii in a intelege ca au un rol in culegerea de informatii de piata (market intelligence, in original).

Intr-adevar, agentii de vanzari (representatives, in original) esueaza in mod repetat sa raporteze informatii culese in cursul activitatii lor pentru ca nu apreciaza faptul ca ele constituie informatii de marketing (marketing intellingence). De aici, nevoia de training in aceasta directie>>, am incheiat citatul.

Diagrama extrasa din acelasi capitol prezinta elementele de marketing mix: produs, distributie, pret, comunicari de marketing. Mai jos, in aceeasi imagine, este detaliat mixul comunicarii de marketing, incluzand relatiile publice.

marketing mix si comunicare

Cauta surse si resurse permanent. Internetul este minunat, gasesti atat de multe lucruri care te ajuta!

Pastreaza-ti deschiderea si flexibilitatea, interpreteaza spusele unora si ale altora si formuleaza propriile tale convingeri. Testeaza-le si, in functie de ceea ce descoperi, ajusteaza, rafineaza, imbunatateste.

Apeleaza la ajutorul specialistilor in marketing mix, discuta, intreaba si cere detalii fara retineri.