Daca esti din Bucuresti si vanezi chilipiruri, ai prilejul sa iei, de exemplu, o pereche de blugi cu 7 lei, electronice la pret de servetele si alte chestii ridicol de ieftine.

Magazinul Real dinspre autostrada Bucuresti – Constanta are o lichidare de stocuri pana in 29 septembrie.

Rafturile se golesc rapid, magazinul este aglomerat. Preturile sint drastic reduse la o multime de articole de imbracaminte, carti, rechizite, electronice, consumabile, etc.

Interesant este afisul, care spune ca locul magazinului Real urmeaza a fi luat de… Auchan! In aceeasi curte se afla si Metro – unde predomina atitudinea unor oameni de tip Sauerkraut.

Oare Auchan va functiona acolo unde Real a decis sa inchida portile? Oare Metro n-are nimic impotriva concurentei usa-in-usa cu Auchan?

Chiar daca Metro se adreseaza mai degraba celor care cumpara en-gros, cu factura pe firma, iar Auchan vizeaza un profil de cumparator en-detail, cred ca publicul vizat de fiecare in parte are multe trasaturi comune cu clientii vizati de celalalt.

Am descoperit intamplator aceasta situatie, dand o raita prin magazine, in cautarea unui ansamblu lavoar-dulapior pentru baie.

Am inceput cu un magazin mai mic din Vitan, am trecut apoi pe la Mr. Bricolage si Baumax, prelungind tura spre nord, unde am ajuns la Ikea, oh, Ikea, si incheind-o in est, la Obi, in curte cu Real, langa Autostrada Soarelui.

Moduri diferite de prezentare si vanzare a produselor, inclusiv raioane inchise sambata, pentru ca baietii harnici redecorau toata zona dedicata dulapioarelor de baie.

Chiar asa, sambata dupa-amiaza? Ce zi o fi cea in care au vanzarile cele mai mari, daca nu sambata? Vai, vai!

La Ikea, parcarea era plina cu masini din toata tara – BR, GL, DB, CT, GJ, DJ, GR, TR, IL, BV, CV, MS, VL, VN, BC si chiar TM – iar inauntru lume, lume, atat in magazin, cat si in zona de restaurant, la hot-dog de 1 leu si racoritoare sau cafea la 3 lei.

Marketingul Ikea a fost intotdeauna unul inconfundabil.

Asa cum produsele lor au la baza combinatia dintre designul simplu, placut, functional, aspectul practic al montajului, asamblarii si instalarii pieselor de mobilier si preturile accesibile (ma rog, asta este o regula mai degraba valabila in alte tari…), si marketingul lor este la fel de ingenios.

De exemplu, poti vedea aici o mostra video de 45 de secunde de publicitate Ikea, cu un succes deosebit – peste 11 milioane de vizualizari!

Atentie, se recomanda doar minorilor peste… hmmm… 15 ani, sa zicem (traducerea mesajului este ceva de genul “Te mai gandesti sa te intorci sa locuiesti cu parintii?”).

Alte trei calupuri obraznice sint grupate aici. Poate ai vazut filmul de referinta Fight Club, cu trimitere la ceea ce tinde sa devina un adevarat cult pentru produse Ikea, in toata casa, din (aproape) toate gamele – uite aici un clip de alte 30 de secunde.

Ideea a prins, succesul este greu de egalat de orice alt producator de mobilier si accesorii, obiecte de design si decor pentru casa sau flectustete utile.

Poate fi imitat un astfel de concept? Poate fi el adaptat in alte domenii? Este un model sanatos de urmat?

Revenind la lichidarea de stocuri de la Real: care este ratiunea inchiderii unui astfel de magazin?

Ce obiective de marketing urmaresc si care sint rezultatele unei astfel de campanii? Are vreo legatura cu marketingul? (N-am vazut ca pe afis sa scrie unde se muta…)

Rafturile goale, randuri intregi, sint dezolante. Poate la anul, pe vremea aceasta, Auchan va rupe gura targului, din acelasi loc… interesante miscari…