Intrăm într-o lună caracterizată de un singur cuvânt din galeria celor folosite în marketing: sponsorizare.

Iată o concluzie a unui studiu din S.U.A.: donațiile politice sunt direct proporționale cu deteriorarea managementului societăților comerciale.

Cu alte cuvinte, firmele care aruncă o mulțime de fonduri în politică sunt mai înclinate să fie caracterizate de consilii administrative stufoase. Managerii Generali sunt și Președinți de Consilii, remunerațiile sunt peste medie pentru membrii consiliilor și profitabilitatea firmelor este sub media din domeniu.

În același timp, firmele care fac donații substanțiale în scopuri politice alocă fonduri mai reduse cercetării și dezvoltării, comparativ cu media din domeniu. Cu alte cuvinte, mulți dintre sponsorii politici au un excedent în bani pe care nu-l investesc în viitor.

În S.U.A., analiza este făcută pentru ochii investitorilor în acțiuni: marii sponsori politici reprezintă investiții cu randament sub medie.

Pentru România, este greu să ai acces la informații oficiale, care să îți permită formarea unei imagini asupra volumului de sponsorizări destinat politicii. Uneori, câte o anchetă jurnalistică mai prinde câte un fir. În rest, informațiile circulă la nivel neoficial, ”pe surse”.

Ceea ce vreau să scot în evidență este legat de un recent comentariu primit la articolul scris anterior. Mai exact, se referă situația dramatică în care se află cercetarea și dezvoltarea, mai ales datorită lipsei de fonduri.

Poți constata, fără eforturi deosebite, că deseori au succes și se perpetuează idei, soluții și talente mediocre în timp ce invenții, descoperiri și soluții geniale sau talente ieșite din comun se zbat în anonimat. Diferența o face promovarea. De fapt, fondurile disponibile pentru promovare.

Din fericire, se îmbunătățește continuu accesul la instrumente de marketing profitabil disponibile gratuit sau foarte ieftin. Accesul la Internet, e-mail, forumuri, comunități sociale uriașe ca Twitter, Facebook sau YouTube permite acum răspândirea mult mai rapidă a informației.

Deseori, lucruri inedite capătă rapid caracter viral, strângând gratuit un număr uriaș de accesări sau vizualizări. În condiții comerciale, pentru a obține o astfel de expunere, o firmă poate cheltui o mică avere… sau își poate epuiza rapid fondurile disponibile, dacă promovarea consumă mai mult decât produce.

Scriam într-un articol anterior că este etic și normal ca sponsorizarea să urmărească un profit, cu alte cuvinte, să facă parte dintr-un set de instrumente de marketing profitabil.

În contextul descris mai sus, în condiții egale și echilibrate de piață liberă, randamentul sponsorizărilor din domeniul cercetării și dezvoltării este mult mai mare decât pentru donațiile politice. Evident, acest lucru este valabil în măsura în care dispar contractele distribuite de autorități în funcție de volumul donațiilor.

Așadar, concluzia acestui articol este că sponsorizarea poate fi elementul cheie, care să asigure progresul rapid prin promovarea invențiilor, descoperirilor și soluțiilor geniale. Dacă ai în vedere o sponsorizare, îți recomand să te gândești serios la o investiție de marketing profitabil în domeniul cercetării și dezvoltării.