Industria auto are parte de un marketing electric in plin avant. Numarul automobilelor electrice sau hibride vandute in Romania creste de la an la an, in timp ce Norvegia ramane tara cea mai avansata din acest punct de vedere, cu facilitati multiple, care au contribuit la devoltarea unui parc auto electric si hibrid fara egal in lume, depasind chiar si Japonia.

Dezbaterile aprinse puse in umbra de intensificarea campaniilor de marketing electric vizeaza subiecte controversate: autonomia redusa a masinilor electrice, fiabilitatea bateriilor electrice, reciclarea acestora, ca argument decisiv pentru reducerea poluarii, pe langa noxele generate direct de motoarele diesel sau pe benzina, respectiv noxele generate de productia de energie electrica, pe care ajung sa o consume automobilele electrice.

O analiza recenta a celor de la Reuters pregateste anul 2019 pentru surprize pe aceasta piata, pornind de la ambitiile declarate ale producatorilor de automobile electrice, de a investi cel putin 300 de miliarde de dolari in productie, cu peste 45% din aceasta valoare fiind dedicata Chinei. Studiul, publicat si ilustrat in 10 ianuarie, poate fi gasit aici, in limba engleza.

Marketing electric: sic, ecologic sau ambele?

Programul Rabla Plus pare destul de generos. Ramane de vazut daca prevederile lui, cu detalii aici, ajuta mai mult relansarea vanzarilor pentru producatori sau intinerirea cu sprijin binevenit a parcului auto aflat in circulatie (aer proaspat pentru soferi). Unele tari au extins preocuparile dincolo de micile autoturisme, spre transport in comun electric in extindere si modernizare, inclusiv spre flote cu utilizare comerciala si industriala.

Industria auto trece prin schimbari rapide. Scandalul rezultatelor falsificate pentru emisii poluante si consum de carburant a zguduit producatorii si a reasezat piata. Campaniile de marketing electric au venit sa se plieze pe nevoile unui public tot mai exigent, chiar daca preturile par prohibitive, deocamdata, cu justificari mai mult sau mai putin reale.

Daca Volkwagen va investi cat promite, cel putin 91 de miliarde $, din care 57 in baterii, Daimler 42 de miliarde $, din care 30 in baterii, Hyundai / Kia 20 de miliarde $ in urmatorii 5 ani, cumuland sute de modele hibride si electrice, semnele par a fi extrem de puternice, chiar fara precedent. Initiativele legislative din mai multe state, mergand pana la interzicerea circulatiei intr-un orizont de timp relativ apropiat, par sa fie ireversibile.

Totusi, printre atatea idei de marketing electric, menite sa creasca vanzarile, cu scopul protejarii mediului si resurselor, este loc de mai multe studii, menite sa arate solutii concrete de reciclare pentru metalele rare folosite si solutii de producere a energiei electrice cu metode mai putin poluante decat resursele fosile. Atentie la amortizare investitiei!