Competiția se naște din dorința de a avea mâine o zi mai bună decât astăzi. Premiile, trofeele sau recompensele au impact diferit asupra motivației concurenților. Conform unui studiu recent publicat de Hello World, preferințele participanților la concursuri diferă, în funcție de câteva criterii importante, cum ar fi:

  • Valoarea premiilor
  • Volumul (redus) de efort necesar participării
  • Nivelul de venit al participanților
  • Vârsta lor

Aproximativ 44% dintre cele 6,200 de persoane de peste 18 ani care au participat la cercetarea de piață au declarat că se înscriu în concursuri promoționale cu premii cel puțin o dată pe lună. Articolul de aici arată, în câteva grafice, că 54% dintre consumatori ar fi interesați să participe la o campanie cu premii de 10 dolari și 72% la concursuri care ar oferi șansa unui câștig de 25 de dolari. Creșterea valorii premiului determină doar o creștere nesemnificativă a dorinței de participare.

Prezente sub formă de lozuri, taloane, cupoane, capace, etichete și ambalaje diverse, concursurile promoționale au o istorie lungă și presărată cu multe momente memorabile. Fie că au fost utilizate pentru lansarea unor mărci sau linii de produse, fie pentru creșterea volumului de vânzări sau fidelizarea clientelei, recompensele au fost deseori suficient de atractive pentru a genera succesul scontat. Totuși, numărul mare de campanii concurente poate avea efecte contrare celor scontate. De aceea, periodic, se fac astfel de studii de piață, pentru a testa răspunsurile și reacțiile celor vizați de astfel de campanii de marketing.

Tu de ce concurezi?

Deseori, fidelitatea față de o anumită marcă presupune disponibilitatea producătorului de a aloca sume suplimentare cu scopul de a asocia și integra prezența acelei mărci în viața clientului. În oglindă, în anumite cazuri, clienții fac acest efort suplimentar de a se asocia cu o marcă, pentru a prelua imaginea de succes a acesteia, identificându-se cu un statut social sau material pe care îl presupune o astfel de asociere – cum ar fi asocierea unui fan cu echipa sa preferată, în paralel cu asocierea cu o marcă de îmbrăcăminte sau un producător auto.

Premiul în sine vine împreună cu o recunoaștere socială de un anumit nivel, relevantă pentru o comunitate în care trăiesc participanții la concursuri. Dincolo de orice justificare materială, câștigarea unui premiu are o componentă decisivă de natură emoțională – satisfacția răsplatei, care urmează dorinței inițiale și incertitudinii de până la momentul aflării câștigătorului.

Așadar, o metodă eficientă de promovare este organizarea periodică de concursuri cu premii modice, de până la 25 de dolari, care presupun eforturi minime de participare (de la înscrierea în concurs la însușirea premiului). Concursurile atrag mai mult atunci când presupun șanse mai mari de câștig. Cu alte cuvinte, concursurile cu multe premii mai mici au un impact mai mare decât cele cu premii mari, dar puține. Succes la concursurile la care participi!