Din comoditate, iti asumi si accepti ca tot mai multe din datele tale personale sa fie accesibile si utilizabile de diversi necunoscuti, firme sau persoane, care s-ar putea sa fie uneori interesate sa afle lucruri pe care tu ai vrea sa le pastrezi confidentiale.

Te-ai obisnuit sa verifici des de pe dispozitive mobile mesajele pe care le primesti, fie prin email, fie prin programe conectate la platforme de socializare online – gmail, yahoo, facebook, linkedin, twitter si asa mai departe.

Cand folosesti un computer, in locul dispozitivelor mobile, s-ar putea sa preferi ca programul de navigare pe Internet sa memoreze parolele pe care le folosesti, atunci cand intri in casuta de email, cand folosesti serviciile de socializare sau alte “conturi”, care presupun un nume de utilizator si o parola.

Mai mult, foarte multe astfel de pagini si platforme accesibile prin Internet, folosesc si planteaza pe dispozitivele tale mobile si pe computer mici fisiere de tip text, numite generic “cookie” (fursec, in limba romana), recunoscute de diferitele programe de navigare si utilizate pentru diverse motive, inclusiv de marketing.

Compromisurile pe care le fac legiuitorii cu furnizorii de servicii online duc la manipularea preferintelor de consum prin folosirea unor informatii pentru obtinerea carora se aplica metode dintre cele mai perfide de exploatare a datelor personale, asa cum ai putut citi si in articolul anterior.

Unele fisiere cookies pot fi inofensive. Altele pot crea probleme. Iata ce scrie pe unul dintre siteurile care explica importanta acestora:

„Cookie-urile pot fi totusi folosite pentru scopuri negative. Deoarece stocheaza informatii despre preferintele si istoricul de navigare al utilizatorilor, atat pe un anume site cat si pe mai multe alte siteuri, cookieurile

pot fi folosite ca o forma de Spyware. Multe produse anti-spyware sunt constiente de acest fapt si in mod constant marcheaza cookies pentru a fi sterse in cadrul procedurilor de stergere/scanare antivirus/anti-spyware.
In general, browserele au integrate setari de confidentialitate care furnizeaza diferite nivele de acceptare a cookieuril
or, perioada de valabilitate si stergere automata dupa ce utilizatorul a vizitat un anumit site. Alte aspecte de securitate legate de cookies. Deoarece protectia identitatii este foarte valoroasa si reprezinta dreptul fiecarui utilizator de internet, este indicat sa se stie ce eventuale probleme pot crea cookies.
Pentru ca prin intermediul lor se transmit in mod constant in ambele sensuri informatii intre browser
si website, daca un atacator sau persoana neautorizata intervine in parcursul de transmitere a datelor, informatiile continute de cookies pot fi interceptate. Desi foarte rar, acest lucru se poate intampla daca browserul se conecteaza la server folosind o retea necriptata (ex: o retea WiFi nesecurizata).
Alte atacuri bazate pe cookie implica setari gresite ale cookies. Daca un website nu solicita browserului sa foloseasca
doar canale criptate, atacatorii pot folosi aceasta vulnerabilitate pentru a pacali browserele in a trimite informatii prin intermediul canalelor nesecurizate.
Atacatorii utilizeaza apoi informatiile in scopuri de a accesa neautorizat anumite siteuri. Este foarte
important sa fiti atenti in alegerea metodei celei mai potrivite de protectie a informatiilor personale.
Sfaturi pentru o navigare sigura si responsabila, bazata pe cookies.
Datorita flexibilitatii lor si a faptului ca majoritatea dintre cele mai vizitate siteuri si cele mai mari folosesc cookies, acestea sunt aproape inevitabile. Dezactivarea cookies nu va permite accesul utilizatorului pe siteurile cele mai raspandite si utilizate printre care Youtube, Gmail, Yahoo si altele.”

Prin lege, primesti doar informatia ca o pagina de Internet pe care o accesezi foloseste astfel de fisiere “cookie”. Putini acceseaza sectiunea de informatii suplimentare, detaliate, pe care furnizorul este obligat sa le ofere.

Ce scrie despre cookies in aceasta sectiune de detalii?

Ce date personale extrag si folosesc aceste fisiere din computerul tau si din dispozitivele mobile? Cum pot sa-ti faca rau aceste “fursecuri” otravite?

Iata cateva exemple: aceste fisiere se folosesc pentru a inregistra prima si ultima vizita a siteului, preferintele utilizatorului, locatia/originea, cuvintele cheie utilizate pentru cautarea pe Google sau pentru a ajunge pe acel site.

Pentru a le bloca, este nevoie sa schimbi setarile browserului folosit, insa aceste schimbari te vor pune in situatia de a-ti restrictiona accesul la anumite caracteristici ale siteului sau chiar ca siteul sa se afiseze incorect sau incomplet.

Mai mult, unele setari implicite ale browserelor permit fisierelor de tip cookie – si aici apare cea mai mare pacaleala – schimbul de date intre siteuri diferite. De exemplu, folosind acelasi browser pentru a scrie mesaje in gmail si pentru a socializa pe facebook, vei avea “surpriza” sa vezi ca se realizeaza conexiuni intre cele doua, pe baza datelor extrase de fisierele de tip cookie.

Mai exact, folosirea anumitor cuvinte cheie intr-o parte (gmail sau cautare google), a unor nume de persoane sau firme, va atrage aparitia (deloc intamplatoare) a unor informatii corelate in cealalta parte (pe facebook).

Cu alte cuvinte, facebook “stie” ce faci pe google sau gmail. Iti va afisa un anumit tip de publicitate. Iti va face sugestii de cumparare. Asa cum un copil va fi tentat cu prajiturele, fiind mai usor de convins, si tu vei fi tinta unor “momeli”, sub forma unor cookies sau “fursecuri” atragatoare, dar otravite.

In marketing, este de dorit sa ai cat mai multe informatii exacte despre clienti, pentru a le putea oferi ceea ce-si doresc, fara sa bajbai, sa consumi resurse, sa irosesti timp si bani pe campanii de promovare care, pur si simplu, vor esua, din lipsa de interes.

Pentru a obtine astfel de informatii exacte, este nevoie de actiuni bine gandite,  derulate intr-o perioada de timp necesara cunoasterii reciproce si stabilirii unor relatii de incredere, dezvoltarii lor si cultivarii unei apropieri benefice tuturor – clientul primeste ceea ce-si doreste atat de mult, furnizorul castiga bani si obtine aprecierile clientului.

Unii aleg sa o ia pe scurtatura si forteaza obtinerea unor detalii despre clienti, care sa-i ajute sa-si creasca vanzarile mai repede, cu investitii mai mici, cu mai putine eforturi. Comoditatea presupune riscuri, economisirea are limite clare de eficienta. Rasplata vine pe masura fiecaruia.

Alege cu multa grija ce aplicatii si fisiere cookies instalezi pe dispozitivele tale mobile. Aloca ceva mai mult timp si mai multa atentie optiunilor de setare pentru browserele pe care le folosesti, marind nivelul de securizare a datelor tale personale, pe care vrei sa le pastrezi confidentiale.

Intelege ca subiectul este atat de important, incat chiar SRI a publicat un ghid de autoprotectie pentru utilizatorii de Android si nu numai. Il poti citi rapid aici. Precautiile te pot scuti de batai de cap si de probleme neprevazute. Decide ce cumperi, fara sa te supui manipularilor prin fisiere de tip cookies.