Am ales sa-ti povestesc despre insiruirea erorilor de promovare, pe care le-am observat in ultimele zile. De ce? Pentru ca la fotbal, la politica, la masini si, mai nou, si la marketing se pricepe toata lumea. Oare?

Ai putea sa le eviti, macar de-acum incolo sau esti robul erorilor, fara sa-ti dai seama?

#1. Un hotel foloseste ca mijloc de promovare un panou publicitar, pe marginea drumului national 21. Mesajul de promovare este “Noi sintem in centru!” Oare este suficient de convingator, in mintea specialistului in marketing, care a conceput acest mesaj?

Cat de interesat este un potential vizitator de voi, in comparatie cu interesul fata de propria lui persoana? (Aproape mi-e camasa…) Mesajul putea fi “Vino in centru, la noi” sau, pur si simplu,  “Fii in centru!”. Nu mergea mai bine?

Comedia erorilor pleaca de la o serie de situatii amuzante, confuzii si coincidente pline de umor. Pe internet circula o multime de situatii pline de umor involuntar, prinse in reclame video sau in imagini surprinse de amatori.

 

comedia erorilor

de la Booha

#2. Un vanzator de produse din carne a pus o eticheta in vitrina frigorifica, folosind prescurtarea “C. oaie” si punand pretul la kilogram. Sa fi vrut sa zica, de fapt, carnaticarne de oaie sau…oite? Cu siguranta, vrei sa eviti astfel de combinatii nefericite de expresii, cuvinte sau prescurtari.

Cred ca stii anecdotele cu reclame (autentice!) de genul …cizme din pielea clientului, pat pentru adulti cu picioare de lemn, sau pastile pentru copii cu aroma de portocale. Vrei sa te faci de ras?

#3. Apropo de confuzii: sponsorizarea NU inseamna pomana! Cine cauta un sponsor, are sanse mai mari sa gaseasca rapid solutia potrivita, daca se pregateste temeinic cu o propunere interesanta – pardon, irezistibila!

Vin dintr-o lume a sportului, in care cluburile ofera beneficii de imagine in schimbul sponsorizarilor. Cine si cum cuantifica valoarea acestor beneficii de imagine, care este metoda folosita pentru a atrage sponsori? Ce si cat are de castigat un sponsor de pe urma investitiei lui?

Toata lumea se pricepe la marketing… intr-adevar, nu este greu sa faci marketing, insa presupune munca din greu. Marketingul cere dedicatie, constanta, continuitate. Ideile de geniu pot face diferenta, insa ele trebuie sa mai fie si aplicate, nu doar descoperite.

#4. In vorbirea de zi cu zi, aparitia unor expresii colocviale poate fi tolerata, trecuta cu vederea sau chiar preferata, in unele cazuri. Totusi, promovarea comerciala are reguli mai stricte, inclusiv datorita obiceiurilor personale pe care, desi le putem avea, n-am vrea sa le facem publice.

Aici ma refer indeosebi la oamenii cu care un client intra in contact, atunci cand vrea sa cumpere ceva sau cand apeleaza la serviciile de relatii cu clientii. Cateva dintre expresiile periculoase sint “deci”, “… de fapt”, “adica”, “sincer”, “stitistii tu”, “vreau sa spun ca…”.

#5. Renunta sau schimba tonul negativ, catastrofic, socant, revoltator sau senzationalist. Abuzul dauneaza (grav) sanatatii. Cum te diferentiezi? Maine, orice concurent al tau poate copia aceasta exprimare… si atunci, ce faci? O sa zici ca tu esti mai senzational ca el?

Nu crezi ca lumea s-a saturat si nu mai are incredere in exagerarile grozav de nemaipomenite? Sigur, este minunat sa pastram o inocenta de copil in sufletele noastre adulte, insa chiar mai credem in toate lucrurile fermecate, fantastice, magice si incredibile? Esentele tari se tin in sticlute mici…

#6. Nu te baza pe presupuneri! Verifica, testeaza si sondeaza fiecare varianta, inainte de a lua o decizie definitiva. Pardon, ar fi mai bine sa-ti recomand ca niciuna dintre deciziile pe care le iei sa nu fie definitiva!

Crezi tu ca un slogan este mai bun decat altul? Pe ce te bazezi? Verifica, este chiar asa, cum crezi? Fa un test, cu doua sau mai multe variante, timp de o saptamana, apoi trage linie si vezi care varianta genereaza cele mai bune rezultate.

#7. Acorda atentie propriilor tai oameni de vanzari. Daca ai o retea de distribuitori, pe care i-ai neglijat, fara buletine informative, oferte speciale si evenimente periodice, nu veni din senin cu o propunere, care sa le ofere distribuitorilor conditii mult mai bune decat propriilor tai oameni!

#8. Oamenii cu experienta evita si generalizarile, de genul “multi clienti“, “presa spune“… Ei prefera sa spuna exact cat de multi (327) care presa (cotidianul X, revista Y). O vanzatoare mi-a spus odata ca in camasa pe care vroiam s-o cumpar este bumbac cat trebuie…(nu 60% sau 90%, ci cat trebuie, auzi…).

#9. Daca ai impresia ca economisesti bani, tiparind pliante alb-negru sau pe o singura fata… asa este! Insa aceeasi impresie au si cei care primesc pliantele tale si, ghici! Vor interpreta asta ca fiind zgarcenie! Traim in secolul 21, al digitalizarii…

Tu ai cumpara ceva de la un zgarcit? La ce altceva se mai zgarceste, oare nu cumva face rabat la calitate? Ai manca o pizza, daca i-ai vedea o fotografie alb-negru, langa care scrie ca in poza, pe cuvant, este chiar o pizza?

#10. Marketing in sus, marketing in jos… pana si benzinaria de la care am alimentat ultima oara are cuvantul marketing in denumire. Chiar asa, fratilor, mancam marketing pe paine?

Eden suruburi

Da-i firmei o denumire care sa se potriveasca activitatii tale, mai bine decat o nuca in perete…

Era o vorba cu ace, brice si carice… ce treaba are Edenul cu suruburile, diblurile si burghiele? Mie imi scapa legatura… si exemple sint cu miile, le gasesti in cataloagele de afaceri sau la targuri.

Poate parea la mintea cocosului. Toate exemplele par a fi de bun simt si de la sine intelese… insa crede-ma, comedia erorilor continua! Hazul abunda, rasu’ plansu’ exuda din sumedenie de situatii, in care oameni grabiti au aruncat bani frumosi pe fereastra, crezand ca se promoveaza.

Este minunat, ca ne pricepem toti la marketing… hai sa-l facem profitabil, sa-l povestim nepotilor, cu cifre si dovezi solide, cu exemple si cu impresii palpabile. Lasa-i pe altii sa se faca de ras, robi ai erorilor.