Într-o perioadă în care mulţi telespectatori urmăreau doar câteva canale TV, recepţionate cu antene lucrate manual, existau firme care foloseau instrumente de marketing profitabil. Spoturile publicitare erau departe de realizările creative de astăzi, iar o mare parte din publicul ţintă le urmărea pe ecrane alb-negru, pierzând detaliile coloristice. Cu toate acestea, multe reclame TV din acei ani au rămas în memoria colectivă, unele intrând în folclorul urban – cel puţin printre adolescenţii de atunci, cum eram şi eu.

România a participat la Campionatul Mondial de Fotbal din Italia în 1990. În acea perioadă, făcea furori spotul TV care promova Adidas Torsion, cu un slogan de efect: „Dacă vrei cu adevărat, poţi!”

În aceeaşi perioadă, alte produse au beneficiat de o promovare memorabilă, iar unele dintre campaniile TV sunt discutate şi acum pe forumuri. Exemplele sunt numeroase, printre ele numărându-se cuburile de gheaţă Titan Ice, cu o reclamă amuzantă, cu un slogan simplu „Altă viaţă!”, sau spotul pentru computere CSI, având ca protagonist un tinerel care trăgea cu ochiul, complice şi emitea onomatopee simpatice „Pss, pss, cheecky, cheecky, aaah!”. Sau reclama la Felix Computers – „The Best” cu „v-am prins, vrăjitoarelor!”, sau la Minolta („Oamenii cu idei au nevoie de un birou cu Minolta”), la pantofii Gregorio Rizo („Alungaţi monotonia cu un pantof Gregorio Rizo”), la şamponul Palmolive („Sabah kapitalisma”), bomboanele şi drajeurile Topi-Top, Boni-Bon sau Jelibon. O serie aparte a fost cea prin care s-a promovat o casă de schimb valutar, Romania Exchange, care a folosit personaje şi limbaj popular, atât în spoturile TV, cât şi radio sau publicitate tipărită.

Ei bine, toate au beneficiat de avantajul faptului că publicitatea TV era ceva nou la acea vreme, chiar exotic. Primele televizoare color au apărut în comerţ la puţin timp după Revoluţie şi se făceau liste de înscriere pentru comenzi. Marca NEI a creat un spot amuzant cu trei papagali care făceau distincţie între un aparat alb-negru şi unul color (papagalul colorat repeta: „NEI, NEI, NEI”).

Trecând de la amintiri la lucruri concrete, iată câteva trăsături comune ale acestor campanii de promovare, care reprezintă şi azi instrumente valabile şi eficiente de marketing profitabil:

–          Prin mesajul transmis, reclama selecta o audienţă;

–          Titlul sau sloganul conţine un mesaj direct, uşor de înţeles, care să determine publicul ţintă să îşi dorească să cumpere, fie pentru a satisface o nevoie, fie pentru a rezolva o problemă, fie pentru a împlini o dorinţă;

–          Mesajul promoţional spune o poveste, pe scurt, care să provoace emoţie, pentru că multe decizii de cumpărare au o motivaţie emoţională, în locul unei motivaţii raţionale;

–          Fundalul/coloana sonoră sau decorul pregătea „atmosfera” şi atrăgea atenţia, deseori contribuind la unicitatea reclamei (Beneficiul Perceput Unic);

Prin urmare, poate fi simplu să îţi creşti vânzările, atunci când ştii cum să pui în aplicare metodele de marketing profitabil!