Idei de marketing sportiv practice

Aceste 3 idei de marketing sportiv au la bază experiența și practica directă, testele și concluziile desprinse din situații reale, fără condiții artificiale de laborator experimental, fără teorii îmbrăcate frumos și publicate în contexte favorabile, fără ambalaje stridente și fără susținere politică…

Ideea de marketing sportiv în sine este revendicată în România cu pretenții de exclusivitate fie de agenții care au lucrat – și lucrează – pentru cluburi de fotbal, fie de persoane incapabile să probeze profesionalismul prin rezultate, dar care au beneficiat de susținere oarbă, din motive politice sau banal-mercantile, motivate cine știe cum.

#1. Prima dintre cele 3 idei de marketing sportiv este simplă și folosește primordial ceea ce există ca potențial slab sau deloc valorificat în orice sport, și anume competiția sau evenimentul sportiv. Locul de desfășurare a oricărui eveniment sportiv reprezintă punctul de plecare pentru acele rezultate măsurabile dorite de orice investitor.

Practic, publicul prezent, în orice condiții, la un eveniment sportiv, reprezintă un public captiv pentru orice campanie asociată evenimentului respectiv, cu o investiție minimă, cu randament peste orice așteptări, dintr-un simplu motiv: pentru a atinge același număr de oameni interesați, în orice alt context, costurile s-ar multiplica de câteva ori, pentru că ar trebui „inventat” pretextul – adică evenimentul (târg, expoziție, lansare, etc) – plătită chiria de rigoare, promovarea evenimentului, etc. La sport, evenimentul este un „dat”, fără niciun cost direct sau indirect.

Găsește evenimentele de care te poți „lipi”, pentru a afișa bannere sau roll-ups,  pentru a distribui pliante sau mostre din produsele tale sau chiar pentru a deschide puncte de vânzare. Un criteriu este, de exemplu, ca la aceste evenimente publicul să se potrivească profilului clientului tău ideal – sau să fie cât mai apropiat de acest profil.

Investiția va fi mult mai mică iar eficiența mult mai mare decât în cazul aceluiași buget investit în publicitate Tv, în organizarea unui eveniment propriu sau într-o campanie online, destinată aceluiași public țintă. În plus, la un eveniment sportiv, ai șanse mai mari să culegi pe loc testimoniale!

#2. A doua dintre aceste idei de marketing sportiv este la fel de simplă și valorifică impactul personal al individualităților sportive preferate de susținători, urmărite și urmate. Cu alte cuvinte, ceea ce în general este cunoscut sub denumirea de endorsement și influencer marketing este livrat pe tavă, în cazul evenimentelor sportive. Simpla asociere cu o personalitate sportivă generează un plus de aderență, de adoptare, de susținere necondiționată și promovare fără costuri suplimentare.

La orice sport, la orice categorie de vârstă, există acei agenți de simpatie, acele vedete, care atrag magnetic simpatia și susținerea celorlalți, lideri de grup, pe care grupul îi copiază, până la detaliu absurd, când vine vorba de alegeri simple, cum ar fi îmbrăcămintea, felurile preferate de mâncare, muzica preferată sau marca de deodorant.

Asociază-te cu astfel de personalități pentru a-ți promova produsele în mod eficient către oamenii care-i simpatizează și urmează. Convinge-i de valoarea beneficiilor pe care le oferă produsele sau serviciile tale, soluțiile pe care le asiguri pentru problemele cu care se confruntă.

#3. A treia dintre aceste idei de marketing sportiv are la bază însăși esența oricărui sport – performanțele. În general, sportul înseamnă autodepășire, învingerea unor limite, superioritatea față de adversar, victoria. Indiferent că performanțele se definesc prin recorduri, clasamente sau recompense, ele au, în sine, potențial uriaș de marketing, prin simpla asociere sau analogie.

Orice contribuție, fie ea și minoră, la obținerea unor performanțe superioare, în mod consistent, poate fi transformată într-o ocazie de promovare, într-o oportunitate de valorificat, cu investiții minore, comparativ cu situațiile în care un astfel de context comparativ este creat în condiții artificiale, de la zero.

Arată cum contribui la realizarea unor astfel de performanțe prin produsele sau serviciile pe care le oferi. Descrie situații practice, poți să faci demonstrații ad-hoc, pentru a confirma instantaneu valoarea soluțiilor tale. Impactul este foarte puternic iar efectele se propagă rapid.

Bonus: comunicarea, printre cele mai importante idei de marketing sportiv

Evenimentele există, personalitățile există, performanțele sînt reale.  Din păcate, deocamdată, ele sînt valorificate mult sub potențial în România, iar motivele pot fi multiple. Oamenii de marketing au obligația morală și profesională să se scuture de orgolii, de pretextele lipsei unei legi adecvate a sponsorizării și să scoată diamantele la lumină, șlefuindu-le cu pricepere de meseriaș. Este perfect posibil și primii pași se fac lucrând cu cei care au experiență practică în marketing, susținută de rezultate concrete – fără fumigene politice sau bugetare.

În marketing sportiv, performanța înseamnă atragerea pe termen lung a unor parteneri privați, pe baza unor planuri de marketing cu repere bine definite, alături de sport, în condițiile existente, valorificate mai aproape de potențialul lor maxim – spre deosebire de practica actuală, când performanța este fals încadrată, ca reprezentând creșterea alocării bugetare pentru un sport anume, fără un plan coerent, fără profit, cu o palidă componentă privată.

Evenimentul, personalitățile și performanțele există și este nevoie doar să le valorifici, fără să investești în crearea și promovarea lor. În plus, și comunicarea din jurul fenomenului sportiv este preexistentă pentru orice potențial sponsor, pentru orice companie care dorește să beneficieze de forța unor idei de marketing sportiv.

Se vorbește despre programarea evenimentului, despre factorii care pot influența deznodământul, se fac pronosticuri, apar interviuri, opinii și dezbateri asupra variantelor existente pentru fiecare situație. Comunicarea este deja organizată, într-o platformă accesibilă pentru o investiție exprimată ca fracție dintr-o platformă generată exclusiv pentru a inventa, de la zero, o astfel de oportunitate de comunicare.

Așadar, cere rezultate și monitorizează orice specialist care îți promite cele mai bune idei de marketing sportiv din istoria lumii, indiferent de ceea ce pare a fi un portofoliu stufos de realizări premiate, irelevante pentru randamentul unei investiții într-un domeniu atât de valoros ca marketingul sportiv. Cum ceri așa ceva? Întreabă-mă!