Creșterea vânzărilor este posibilă prin mixul de marketing profitabil, deși sună a concept pur teoretic. Am mai scris despre mixul de marketing profitabil și cei șapte ”P” care intră în alcătuirea sa și revin pentru a mai adăuga un ”P”: planificarea.

Mai întâi, reiau puțin cei patru P de bază, așa cum sunt predați la cursuri – produs, promovare, preț și piață. Apoi, așa cum scriam aici, îi enumăr și pe ceilalți factori care intră în componența mixului, și anume persuasiune, prezentare (packaging sau ambalare) și profit.

Revenind la tema de astăzi, planificarea este un element important al oricărei activități care urmărește obiective. Iar în cazul activităților economice, obiectivul este profitul.

Totul începe cu un plan de afaceri, iar din punctul meu de vedere, în interiorul planului de afaceri se planifică și bugetul și activitățile de marketing. Cât timp obiectivul vizat este creșterea afacerii, putem chiar reformula principiul alcătuirii mixului de marketing, astfel: cei patru P ai creșterii afacerii sunt Persoanele, Procesul, Productivitatea și Planificarea.

Poate și datorită semnificației acordate cuvântului plan în istoria recentă, micii întreprinzători au un entuziasm scăzut, atunci când apare în discuție acest subiect. Și nici nu fac prea multe în această direcție, deși, pot garanta, li se recomandă acest lucru în toate cursurile sau seminariile pe care le-au citit sau urmărit vreodată.

Printre alte beneficii, iată cele mai importante avantaje ale planificării, aplicabile firmelor de orice mărime sau întindere:

  • Dă formă concretă obiectivelor și scopurilor urmărite de fiecare activitate;
  • Conferă valoare cantitativă strategiilor aplicate în derularea afacerilor;
  • Se concentrează asupra proceselor și produselor cheie;
  • Stabilește repere de performanță pentru membrii echipei;
  • Reduce riscurile.

Aș mai putea adăuga acestei liste multe alte beneficii. Cred că ai înțeles ideea. Totuși, ca să mă asigur, revin asupra definiției mixului creșterii afacerii și te invit să stabilești relații între elementul planificare și ceilalți trei factori, adică persoane, procese și productivitate. Parcă încep să se lege lucrurile, nu-i așa?

Urmând un plan, știi de câte persoane este nevoie pentru a-ți desfășura activitatea în condiții optime. Știi care sunt procesele pe care le urmează produsele sau serviciile în drumul lor spre piață, spre publicul țintă. De asemenea, știi care este randamentul persoanelor și proceselor, adică productivitatea activităților desfășurate în firma ta.

Practic, planul este un document, o hartă care descrie ce se urmărește (destinația), strategiile, metodele și instrumentele folosite pentru a atinge obiectivul (mijloacele de transport), etapele (traseul), reperele de performanță (bornele), timpul necesar îndeplinirii obiectivului (durata deplasării).

Cred că este clar că un plan de vânzări, de exemplu, va face să-ți fie mult mai ușor să-ți atingi vânzările pe care ți le propui, decât dacă nu ai urma un plan. Și pentru că tema este vastă, iar eu abia mi-am deschis apetitul pentru subiectul planificării, ca element de marketing profitabil, promit să revin asupra temei.