Scriu rapid și plin de energie – poate puțin copleșit, iată de ce: am lansat timid o cercetare de piață, menită să descopere răspunsuri pentru cele mai frecvente întrebări de la clienții mei. Sunt plăcut impresionat, cu toată puterea acestor cuvinte. Aș putea să exagerez cu epitetele, doar sunt om de vânzări și marketing, însă refuz să o fac. Pur și simplu, mulțumesc tuturor celor 423 de respondenți.

Da, chestionarul este închis la această oră. Înainte de a centraliza și împărtăși datele, sunt emoționat de gândul că am reușit ceva extrem de important: să dau o voce multor oameni care nu au un loc anume în care să se exprime. Cu alte cuvinte, nu sunt ascultați – sau cel puțin, aceasta este impresia lor, că se ține prea puțin seama de ceea ce își doresc cu adevărat.

Este important și pentru că mă simt investit cu o misiune, am primit o (nouă) sarcină – să fiu vocea acestor oameni.

Înainte de orice, le-am mulțumit direct tuturor, premiindu-i pe toți cu 7 cărți dedicate marketingului profitabil. Și, prin această propoziție, vin la subiectul de astăzi, dincolo de mulțumirile recunoscătoare pe care vi le transmit tuturor. Subiectul se referă la pregătirea unui studiu de piață sau sondaj de opinie.

Așadar, am vrut să valorific ideea unui sondaj, pentru prima oară. Mai întâi, am selectat întrebările. A mers repede, fiindcă dispuneam de multe întrebări venite de la clienții mei și tot ce am făcut a fost să triez. Le-am selectat pe cele mai relevante, adică acele întrebări care au apărut cel mai des și cărora clienții le acordau cea mai mare importanță.

Apoi am ales canalele pe care să-l promovăm, pentru a obține un număr semnificativ de răspunsuri. Am început cu abonații care au descărcat cel puțina una dintre cărțile oferite gratuit, pe care i-am anunțat prin e-mail. Apoi, am promovat și online chestionarul și ocazia de a câștiga, răspunzând la întrebările lui.

Pentru a convinge cât mai mulți oameni să răspundă, m-am gândit să ofer premii, așa că am testat câteva variante, am consultat specialiști care au mai făcut astfel de studii înainte, am citit studii de caz. Primul lucru desprins în urma testului: oamenii se mobilizează mai bine când oferi premii pentru toată lumea, mici dar sigure, decât dacă oferi premii mari, însă disponibile numai pentru unul sau câțiva câștigători, desemnați prin tragere la sorți.

A urmat testarea titlurilor – adică a subiectului pentru mesajul transmis inițial prin e-mail, respectiv a textului pentru anunțul promovat pe Facebook. Am primit și șuturi în fund, pe care le-am returnat expeditorilor, blocându-i scurt. Ocazie cu care am învățat cum poți bloca un utilizator sau radia un fost abonat din listele pe care se insinuează repetat.

Culmea, să oferi ceva gratuit și să iei șuturi în fund, pentru că unii și-au dorit premiile pe loc, odată bifat răspunsul la prima întrebare sau pentru că s-au simțit datori să fie sarcastici (”Dorele, dă-i cu ascuțitul!”), pisălogi ori de-a dreptul bădărani (chit că era o femeie, în ultimul caz)… Nici la loto nu iei banii pe loc, când afli că ai câștigat!

Mai contează și durata și forțele desfășurate. Am avut în minte o săptămână, ca durată, adică între 20 și 26 iunie. Am pregătit două mesaje diferite, trimise în trei tranșe: primul mesaj a fost trimis în două rânduri, către abonați diferiți, iar al doilea mesaj a fost trimis în ultima zi, tuturor celor care au primit primul mesaj, dar nu au răspuns. Ambele mesaje au conținut Valorile de Marketing Profitabil și au ajuns la 3351 de destinatari.

În fine, entuziasmul meu vine din numărul neașteptat de mare (uriaș) de răspunsuri și, mai ales, din multele solicitări și aprecieri, care mă conving să merg mai departe în ceea ce fac. Studiul este un succes deosebit pentru mine, cu atât mai mult cu cât este primul. Concluziile îmi sunt extrem de utile. Odată centralizate, voi reveni aici cu informații.

Cititorii mei și cei care au răspuns studiului merită mai mult. Astfel de informații sunt utile și pentru voi. Poate că unele răspunsuri vor reprezenta revelații, descoperiri sau surprize. Poate că ele vor fi, în cea mai mare parte, confirmări ale unor lucruri pe care le știai deja.

Oricum ar fi, cred că, din când în când, avem nevoie de confirmarea unor lucruri simple, directe, spuse cu sinceritate. Uneori, cei care răspund sondajelor de opinie își maschează adevăratele opțiuni. Vezi ultima campanie electorală. Însă cineva ar fi trebuit să-și bată capul să afle care au fost motivele disimulării. Eu văd trădarea ca motiv principal.

Unii dintre cei care au răspuns studiului meu au spus că se tem și sunt dezamăgiți de trădarea oamenilor din marketing. Aceștia vând orice, de dragul profitului, chiar dacă ignoră adevăratele nevoi ale cumpărătorilor. M-am săturat de ciurucuri. Eu promit să fiu altfel. Și vă rog să mă corectați când o iau pe arătură. Criticile decente și argumentate mă stimulează. Mulțumesc, încă o dată!

P.S. Ca o ultimă observație: peste 35% dintre cei 423 respondenți au parcurs chestionarul de 9 întrebări în ultima zi, după ce au primit al doilea mesaj, cu un titlu incitant! Așadar, încă o dovadă că titlul este o valoare certă de marketing profitabil (ca și raritatea, însă acesta este un alt subiect…)

Împărtășește cu un clic...Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+

Tu ce zici?

Adresa ta de email rămâne invizibilă

Cod de securitate * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.